Techniki sprzedaży: model 3xP
2009-02-08 13:53
Przeczytaj także: Techniki sprzedaży - strategia sprzedaży
W jaki sposób fakt, iż jest to najstarsza firma w mieście (argument 1) sprawi, że klient zaoszczędzi czas, zwiększy zyski a samopoczucie jego pracowników ulegnie poprawie? Czy fakt, że firma rozwija się najszybciej w całym regionie (argument 2), ma jakikolwiek wpływ na klienta?
Nie. Jest to typowa zapchajdziura, „galaretka”, której używają sprzedawcy niepewni swoich produktów i swoich umiejętności. Klient zamiast konkretnych informacji zwiększających jego pewność, zostaje zasypany niepotrzebnymi argumentami.
Co więcej, same dobre argumenty nie wystarczą do przekazania klientowi pewności. Musisz połączyć argumenty z efektami. Nie licz na to, że klient sam w swojej głowie to zrobi. Pomoc klientowi w zrozumieniu twojego produktu nie jest ujmą na jego honorze, ale życzliwym podejściem. Nikt rozsądny nie obrazi się na takie przedstawienie produktu lub usługi.
W jaki sposób połączyć argumenty z efektami? Poprzez znany już ci zwrot „To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...”.
Przyjrzyjmy się w ten sposób argumentowi 3:
- Dysponujemy największą ilością wykwalifikowanych pracowników w regionie. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...znają oni możliwości systemów informatycznych o wiele lepiej od mniej wykwalifikowanych pracowników z innych firm. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...jeśli chcesz zautomatyzować pewne procesy, nasz personel zrobi to lepiej i sprawniej niż ktokolwiek inny. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...szybsze zautomatyzowanie oznacza, że twoi pracownicy szybciej będą mogli mieć więcej czasu na ważne projekty, które przynoszą twojej firmie pieniędze. (efekt dla klienta)
Jeszcze jeden przykład argumentu przerobionego w sposób przyjazny dla klienta:
- Nasza firma prowadzi szkolenia informatyczne. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...dzięki naszemu doświadczeniu zdobytemu w szkoleniach wytrenujemy twoich pracowników w korzystaniu z nowego systemu szybko i sprawnie. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...twój personel będzie od pierwszego dnia pracy znał każdy szczegół systemu. To pozytywnie wpłynie na twoją działalność, ponieważ...
- ...nie będą się denerwować obsługą nowego systemu i będą mogli już od pierwszego dnia oszczędzić nieco czasu na najbardziej zyskowne projekty.
Podsumowanie — model sprzedaży „3xP” polega na przekonaniu klienta, że jesteś w stanie osiągnąć potrzebne mu efekty. Aby to zrobić, trzeba:
- przedstawić efekty z podziałem na biznesowe i emocjonalne,
- zdecydowanie potwierdzić, że jesteś w stanie je osiągnąć,
- przytoczyć argumenty potwierdzające, że jesteś w stanie je osiągnąć (argumenty muszą nawiązywać do efektów).
fot. mat. prasowe
Więcej wskazówek i porad jak skutecznie komunikować się w biznesie (spotkania, zebrania, sprzedaż, prezentacje, oferty, rekomendacje) znajdziesz w książce „Wiadro pełne galaretki. Odkryj sekrety doskonałej komunikacji w biznesie” Andy’ego Boundsa (Wydawnictwo Onepress, 2008). Książkę znajdziesz w naszej księgarni, na stronie . Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.
Przeczytaj także:
Negocjacje handlowe: jak być skutecznym?
oprac. : Wydawnictwo Onepress
Więcej na ten temat:
model sprzedaży, strategia marketingowa, strategia sprzedaży, rozmowy handlowe, techniki sprzedaży