Internet mobilny zastąpi stacjonarny?
2009-02-10 12:34
Przeczytaj także: Mobilny dostęp do Internetu: ceny 2007
We wnioskach z przeprowadzonych badań znalazło się stwierdzenie, że codzienne korzystanie z mobilnego Internetu właściwie nie wykazuje różnic z dostępem stacjonarnym. „Strony WWW oraz pliki multimedialne pobierają się w zasadzie równie szybko, niekiedy tylko można odczuć nieco większe opóźniania przy przeglądaniu skomplikowanych stron WWW. Omawianych opóźnień nie odczuwa się natomiast znaczącym stopniu w aplikacjach VoIP typu Skype” - czytamy w raporcie.
- Kilkadziesiąt lat temu, przekazując informację o możliwościach skontaktowania się z daną osobą, przekazywano informację: „jestem w domu”, później pojawiły się stwierdzenia „jestem pod telefonem”, później (choć bardzo krótko w Polsce) „jestem pod pagerem”. Ostatnie 10 lat karierę zrobił komunikat „jestem pod komórką”. Rewolucja mobilnego Internetu wywoła pewnie stwierdzenie typu: „jestem zawsze w Internecie” - powiedział prowadzący konferencję Krzysztof Król.
Zdaniem Audytel SA w nadchodzących latach powinniśmy się spodziewać wzrostu zapotrzebowania na usługi mobilnego dostępu do Internetu. Takiemu trendowi sprzyjała będzie coraz większa popularność urządzeń przenośnych typu smartphone, wprowadzanie innowacyjnych modeli biznesowych w ofertach operatorów, np. pakietyzacji z Internetem stacjonarnym, nowych metod taryfikacji (typu Orange Free na 1 dzień), a w dalszej przyszłości rozpowszechnienie femtokomórek.
Informacje o badaniu
Raport "Rewolucja mobilnego Internetu w Polsce" został opracowany przez Audytel SA. W ramach badania łącznie wykonano i zarejestrowano ponad 2500 pomiarów w 107 lokalizacjach (po 6 dla każdego operatora w danej lokalizacji), łącznie w 22 miastach różnej wielkości na terenie całej Polski. Ze względu na obserwowane duże różnice rejestrowanych parametrów w każdej lokalizacji do wyliczeń statystycznych kwalifikowano 4 najlepsze pomiary dla każdego z operatorów – co daje w sumie prawie 1700 analizowanych pojedynczych pomiarów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl