Branża piwowarska 2008
2009-02-12 14:25
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak piwo nakręca polską gospodarkę?
W czwartym kwartale 2008 r. sprzedaż piwa w Polsce spadła o 0,8 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2007 r. Dzięki lepszej sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach cały rok 2008 zakończył się dla browarów na niewielkim plusie.W 2008 browary sprzedały 35,6 mln hl piwa. Ujemny wynik krajowej sprzedaży w końcówce roku był jednym z pierwszych sygnałów ograniczenia konsumpcji. Wstępne dane z początku roku 2009 potwierdzają silną tendencję spadkową w branży. Rynek piwa wchodzi zdecydowanie w okres regresu, osiągnąwszy poziom nasycenia. Browary Polskie, organizacja skupiająca czołowych producentów piwa, nie chce prognozować sprzedaży na cały 2009 r., ale spodziewa się raczej spadku niż wzrostu w stosunku do 2008 r.
Jest kilka przyczyn złych prognoz dla branży piwnej, poza spowolnieniem, które dotyka cała gospodarkę. Podwyżka od 1 marca 2009 r. stawki podatku akcyzowego o 13,6 proc. może pogłębić negatywne dla browarów tendencje na rynku. Podwyżka akcyzy przełoży się według browarów na wzrost ceny piwa w detalu od 6 do 9 groszy na półlitrowej butelce (Ministerstwo Finansów szacuje ten wzrost na 7 groszy).
Akcyza na piwo rośnie w większym stopniu niż na alkohole mocne.
fot. mat. prasowe
Projekt nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewiduje też przesunięcie godzin rozpoczęcia emisji spotów reklamowych z godziny 20 na 23. To również może przyczynić się do spadku sprzedaży piwa.
fot. mat. prasowe
oprac. : Handel-Net.pl