eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeJak było i co nas czeka, czyli 2003/2004

Jak było i co nas czeka, czyli 2003/2004

2003-12-17 09:27



Wartość rynku IT w Polsce dzisiaj i jutro
Wartość rynku IT w Polsce w roku 2002 to 60,4 mld zł (16,4 mld na IT i 44 mld na telekomunikację). I co dalej? Prognozy podawane dla całej Europy, Azji czy obu Ameryk to raczej poziome linie lub nawet lekko opadające (źr. Gartner). Mamy jednak dane wybranych krajów europejskich w tym bliskich Polsce pod względem wielkości i zaawansowania w nieodległej historii np. Hiszpania gdzie w 2002 roku wydano 136 mld zł. (44 na IT, 92 na telekomunikację). Można więc przypuszczać, że nasz kraj daleko ma jeszcze do nasycenia rynku IT. Trudno przewidzieć wielkość rocznego wzrostu jednak sądzę że będzie on w tym roku znacznie przewyższał wzrost PKB. Niestety bardzo trudno przewidzieć dokładną wartość tego wzrostu gdyż wiele zależy od postępu wielu prac legislacyjnych. Zmiany w przepisach, nie znane losy wielu projektów związanych z offesetem czy problemy proceduralne z pozyskiwaniem środków z UE powodują, że prognozy takie są obarczone dużym ryzykiem i mało kto je podaje. Jednak na podstawie posiadanych danych mogę szacować, że wzrost wartości rynku w 2004 w stosunku do 2003 będzie rzędu 7-8%. Największego wzrostu należy oczekiwać na rynku serwerów oraz sieci WLAN, systemów zarządzania obiegiem informacji i tym co się wiąże z centralizacją systemów IT: nawet 15%. Niejako konsekwencją jest silny trend wzrostowy systemów mobilnych w rozumieniu ogólnym technologii bezprzewodowych i centralizacyjnych. Mam tu na myśli rosnące znaczenie technologii udostępniania danych i aplikacje poza firmą nawet na nowoczesnych telefonach komórkowych.

Rynek IT w Polsce: Wartość w poszczególnych latach:
(źr. IDC 2003, rok 2003 - prognozy)

Systemy ERP i usługi:
88,5 mld USD (2001 r.),
104,3 mld USD (2002 r.),
119,0 mld USD (2003),

Wartość usług IT:
726,1 mld USD (2001 r.),
802,5 mld USD (2002 r.)
889,9 mld USD (2003 r.)

Aplikacje biznesowe (CRM, SCM, BI itp.)
121,3 mld USD (2001 r.)
134,1 mld USD (2002 r.)
151,6 mld USD (2003 r.)

Małe i średnie
Na koniec kilka słów o MSP czyli małych i średnich firmach. Jest to potencjał, w którym upatruję motor gospodarki. Są to firmy o najmniejszym stopniu zinformatyzowania. Na rynku dużych firm jako odbiorców technologii IT obserwuje się nadchodzące nasycenie. Małe firmy do tej pory pracowały 'po swojemu' i nie widziały sensu w ponoszeniu dużych wydatków na IT gdyż nie przekładały się one na bezpośrednie korzyści. Jednak sytuacja się powoli zmienia. Okazuje się, że bardzo wiele małych firm kooperuje z dużymi. Nadchodzi szybko moment gdy o podpisaniu kontraktu a dużym masowym odbiorcą będzie decydowało przygotowanie małej firmy do takiej współpracy. To duże firmy będą 'przebierały' w kooperantach i szybko się okaże, że szansę mają tylko ci, którzy będą w stanie współpracować. Będą w stanie to znaczy będą mieli technologiczną możliwość współpracy. Coraz więcej dużych firm widzi korzyści we wdrażaniu systemów typu SCM (ang. Supply Chain Management, zarządzanie łańcuchem dostaw). Wymaga to jednak odpowiedniego partnera. SCM to jedna z tych technologii, które się szybko zwracają pod warunkiem, że obie współpracujące strony ją wdrożą. Jeszcze do niedawna można było zaobserwować zjawisko polegające na tym, że duże firmy po prostu kupowały swym małym kontrahentom tę cześć rozwiązania informatycznego, która pozwalała włączyć ich w system SCM bo i tak było to tańsze od przetwarzania "papieru" od kontrahenta (np. systemy EDI). Jednak nadchodzi czas gdy małe firmy zaczynają coraz silniej konkurować o dużych odbiorców. I tu pojawia się moment, w którym w małych firmach powinno się zacząć myśleć o tym by rozwijać swoje produkty. A produktem rynkowym jest nie tylko przedmiot czy prosta usługa. Produktem rynkowym jest każda korzyść dla odbiorcy. A korzyścią tą może być niższy koszt współpracy. Tak więc sukces na rynku osiągną te małe i średnie firmy, które zaoferują swoim partnerom, dużym odbiorcom swoją 'kompatybilność'. Czy to dużo kosztuje? Nie musi. Ważne jest by nie dać się 'podpuścić'. Dobór rozwiązania oraz wielkość inwestycji można dopasować do oczekiwanych korzyści finansowych. Jednak zalecam ostrożność i dużą rezerwę w kupowaniu. Mała i średnia firma w starciu z dużym dostawcą technologii IT nastawionym na zysk ma małe szanse dlatego polecam małym i średnim nawiązanie współpracy np. z niezależnym doradcą lub pobliską małą firmą doradczą (dla równowagi). Wydatki na taką współpracę są mniejsze niż ryzyko 'przepłacenia'.

2002 rok Polska w liczbach:
- 1,8mln małych i średnich firm w Polsce,
- 1,6 mln zatrudnia 5 i mniej osób,
- małe firmy rocznie wydają od 1 do 10 tys. zł. na oprogramowanie (ale nie jest to 1,6 mln razy 5 tys.!!!),
- roczne inwestycje w pracownika w małej firmie 6 tys. rocznie,
- średnie firmy wydają rocznie od 20 do 100 tys. na systemy IT,
- średnia firma inwestuje 13 tys. rocznie na jednego pracownika
(źr. GUS).

poprzednia  

1 2

oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Jak kobiety kupują

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: