eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek powierzchni handlowych w 2009

Rynek powierzchni handlowych w 2009

2009-02-13 11:23

Rynek powierzchni handlowych w 2009

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec 2008 roku wyniosła 8,4 miliona m kw. 73% całkowitej podaży stanowiły centra handlowe o łącznej powierzchni równej 6,2 miliona m kw., 18% magazyny handlowe, 7% parki handlowe oraz 1% centra wyprzedażowe - wynika z raportu "Rynek Powierzchni Handlowych w Polsce" firmy DTZ.

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023

Wskaźniki ekonomiczne

Z raportu wynika, że w 2008 r. zaobserwowano kontynuację polepszenia sytuacji dochodowej gospodarstw domowych wynikającej z kilku zjawisk mających miejsce w skali całej gospodarki. Przede wszystkim stopa bezrobocia uległa dalszemu obniżeniu do poziomu 9,5% w grudniu 2008 r. (w porównaniu do 11,4% w 2007 r.). Wzrosło przeciętne wynagrodzenie i zwiększyła się siła nabywcza płac szczególnie w odniesieniu do większości towarów żywnościowych.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2008 wynosiło 3 419,82 PLN; natomiast średnie wynagrodzenie dla całego roku 2008 jest szacowane na poziomie około 3 180 PLN. W stosunku do poprzedniego roku odnotowano 10-procentowy wzrost wynagrodzenia.

fot. mat. prasowe

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw

Według szacunków Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan wzrost wynagrodzenia w 2009 sięgnie 3 – 3,5%, nie będzie więc już tak spektakularny jak w 2008 roku, jednak będzie nadal czynnikiem wspierającym konsumpcję.

Wzrost konsumpcji indywidualnej o 3,5% w 2009 roku bazować będzie na wzroście dochodów gospodarstw domowych w wyniku obniżenia stawek podatków PIT oraz waloryzacji rent i emerytur, która będzie relatywnie wysoka ze względu na wysoki poziom inflacji w 2008 r.

Sprzedaż detaliczna w Polsce w ciągu całego roku wzrosła o około 12,9% w porównaniu do 2007 roku. Zdaniem DTZ na tak wysoki wynik miały wpływ przede wszystkim wysokie wzrosty odnotowane w pierwszym i drugim kwartale. W drugiej połowie roku dynamika sprzedaży nie była tak wysoka, co spowodowane było zmniejszeniem się skłonności konsumentów do wydawania w skutek pogarszających się prognoz wskaźników ekonomicznych.

Systematycznie rośnie także wartość towarów sprzedanych w Internecie za pośrednictwem sklepów i aukcji internetowych. W 2008 roku poprzez ten kanał dystrybucji sprzedane zostały towary za 11,5 mld PLN, a w 2009 spodziewany jest dalszy 13-procentowy wzrost.

Podaż powierzchni handlowych

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec 2008 roku wyniosła 8,4 miliona m kw. 73% całkowitej podaży stanowiły centra handlowe o łącznej powierzchni równej 6,2 miliona m kw., 18% magazyny handlowe, 7% parki handlowe oraz 1% centra wyprzedażowe.

Około 43% nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej w 2008 zlokalizowane jest w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, w których średnie nasycenie osiągnęło poziom równy 616 m kw. na tysiąc mieszkańców. Spośród 17 największych polskich miast oraz aglomeracji największe nasycenie powierzchnią handlową DTZ zanotował w Poznaniu – 997 m kw. na tysiąc mieszkańców. Jednak w odniesieniu do populacji miast razem z ich obszarami metropolitalnymi wskaźniki te osiągają dużo niższe wartości. W Poznańskim Obszarze Metropolitalnym nasycenie osiągnęło wartość równą 500 m kw. na tysiąc mieszkańców, a najwyższy wskaźnik odnotowano w Warszawskim Obszarze Metropolitalnym (514 m kw. na tysiąc mieszkańców).

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: