Rynek powierzchni handlowych w 2009
2009-02-13 11:23
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023
Wskaźniki ekonomiczneZ raportu wynika, że w 2008 r. zaobserwowano kontynuację polepszenia sytuacji dochodowej gospodarstw domowych wynikającej z kilku zjawisk mających miejsce w skali całej gospodarki. Przede wszystkim stopa bezrobocia uległa dalszemu obniżeniu do poziomu 9,5% w grudniu 2008 r. (w porównaniu do 11,4% w 2007 r.). Wzrosło przeciętne wynagrodzenie i zwiększyła się siła nabywcza płac szczególnie w odniesieniu do większości towarów żywnościowych.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2008 wynosiło 3 419,82 PLN; natomiast średnie wynagrodzenie dla całego roku 2008 jest szacowane na poziomie około 3 180 PLN. W stosunku do poprzedniego roku odnotowano 10-procentowy wzrost wynagrodzenia.
fot. mat. prasowe
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw
Wzrost konsumpcji indywidualnej o 3,5% w 2009 roku bazować będzie na wzroście dochodów gospodarstw domowych w wyniku obniżenia stawek podatków PIT oraz waloryzacji rent i emerytur, która będzie relatywnie wysoka ze względu na wysoki poziom inflacji w 2008 r.
Sprzedaż detaliczna w Polsce w ciągu całego roku wzrosła o około 12,9% w porównaniu do 2007 roku. Zdaniem DTZ na tak wysoki wynik miały wpływ przede wszystkim wysokie wzrosty odnotowane w pierwszym i drugim kwartale. W drugiej połowie roku dynamika sprzedaży nie była tak wysoka, co spowodowane było zmniejszeniem się skłonności konsumentów do wydawania w skutek pogarszających się prognoz wskaźników ekonomicznych.
Systematycznie rośnie także wartość towarów sprzedanych w Internecie za pośrednictwem sklepów i aukcji internetowych. W 2008 roku poprzez ten kanał dystrybucji sprzedane zostały towary za 11,5 mld PLN, a w 2009 spodziewany jest dalszy 13-procentowy wzrost.
Podaż powierzchni handlowych
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec 2008 roku wyniosła 8,4 miliona m kw. 73% całkowitej podaży stanowiły centra handlowe o łącznej powierzchni równej 6,2 miliona m kw., 18% magazyny handlowe, 7% parki handlowe oraz 1% centra wyprzedażowe.
Około 43% nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej w 2008 zlokalizowane jest w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, w których średnie nasycenie osiągnęło poziom równy 616 m kw. na tysiąc mieszkańców. Spośród 17 największych polskich miast oraz aglomeracji największe nasycenie powierzchnią handlową DTZ zanotował w Poznaniu – 997 m kw. na tysiąc mieszkańców. Jednak w odniesieniu do populacji miast razem z ich obszarami metropolitalnymi wskaźniki te osiągają dużo niższe wartości. W Poznańskim Obszarze Metropolitalnym nasycenie osiągnęło wartość równą 500 m kw. na tysiąc mieszkańców, a najwyższy wskaźnik odnotowano w Warszawskim Obszarze Metropolitalnym (514 m kw. na tysiąc mieszkańców).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl