eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek powierzchni handlowych w 2009

Rynek powierzchni handlowych w 2009

2009-02-13 11:23

Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023



W 2008 roku podaż powierzchni handlowej wzrosła o ponad 840 tys. m kw., z czego 15% przypadło na powierzchnię handlową zlokalizowaną w rozbudowywanych obiektach. W porównaniu do ubiegłego roku odnotowano 1,6% wzrost podaży. Ten stosunkowo niski przyrost był wynikiem restrykcyjnej ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, obowiązującej od września 2007 do lipca 2008, w skutek której uległ wydłużeniu proces uzyskiwania wymaganych pozwoleń i wiele inwestycji zostało przesuniętych na lata późniejsze.

fot. mat. prasowe

Największe projekty handlowe oddane w 2008 roku

Największe projekty handlowe oddane w 2008 roku

Do największych nowo otwartych centrów handlowych należą między innymi Forum w Koszalinie, Pestka w Poznaniu, centra Focus Mall w Bydgoszczy i Zielonej Górze, Karolinka w Opolu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej oraz Alfa w Białymstoku.

Pomimo wcześniejszych prognoz przewidujących wzrost zasobów o ponad 1 milion m kw. rocznie w latach 2009 - 2011, firma DTZ szacuje przyrost nowej podaży w tym okresie na poziomie 800 – 900 tys. m kw. rocznie.

Raport podaje, że w wyniku zaistniałych obecnie ograniczeń finansowych oraz rynkowych, niektóre z planowanych inwestycji mogą zostać przesunięte na kolejne lata lub nawet zaniechane. Do największych przeszkód w realizacji nowych inwestycji należą: wzrost wymaganego udziału kapitału własnego do 30 – 35% (do września 2008 wynosił on 20 – 25%), wzrost wymaganego współczynnika wynajęcia obiektu do 60 – 70 %, problemy z uzyskaniem gwarancji bankowych oraz rosnące dopłaty do aranżacji lokali dla najemców. Z drugiej jednak strony, w związku z rosnącą konkurencją przy zmniejszającej się liczbie projektów, obserwuje się spadek kosztów budowy.

fot. mat. prasowe

Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej 1993 – 2009

Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej 1993 – 2009

Nowe projekty są bardzo dokładnie oceniane pod względem opłacalności, a inwestycje wymagają bardziej profesjonalnego podejścia. DTZ przewiduje racjonalizację planowanej podaży, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie często planowano kilka centrów handlowych. Realizacji doczekają się tylko najlepsze i najmocniejsze projekty. Kolejny duży przyrost podaży na polskim rynku handlowym spodziewany jest w latach 2012 oraz 2013.

W opinii ekspertów utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku będzie wymagało od nowoczesnych centrów handlowych wprowadzenia wyróżniającej się oferty czy też nowatorskiej koncepcji. W rezultacie powstawać będą innowacyjne i rzadkie na lokalnych rynkach formaty oraz specjalistyczne centra handlowe.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: