Taryfy energii a gwarancja ceny II 2009
2009-02-19 13:55
Przeczytaj także: Taryfy dynamiczne: Jakie korzyści dla gospodarstw domowych?
Na co zwracać uwagę, porównując oferty sprzedawców?
W celu porównania ofert sprzedawców prądu, portal Verivox.pl radzi, aby wziąć pod uwagę:
- wysokość ceny energii. Im niższa cena u konkurencyjnego sprzedawcy, tym większa korzyść ze zmiany. Należy zawsze się upewnić, czy prezentowana przez sprzedawcę cena energii dotyczy również nowych klientów, czy tylko obecnych.
- wysokość opłaty handlowej (abonamentowej). Jest ona najczęściej uzależniona od długości okresu rozliczeniowego.
- długość okresu rozliczeniowego. Określa on, czy kwota na rachunku za prąd będzie obliczana na podstawie prognozy czy faktycznego zużycia. Jeśli rachunki za energię płacone są co 2 miesiące i okres rozliczeniowy wynosi 2 miesiące tzn., że każdy rachunek wystawiany jest na podstawie rzeczywistego zużycia i płacimy tylko za to, co zostało zużyte. Jeśli jednak okres rozliczeniowy wynosi np. 6 miesięcy, a rachunki płacimy co 2 miesiące tzn., że kwota do zapłaty wystawiana jest na podstawie prognozy, a raz na 6 miesięcy sprzedawca prądu dokonuje odczytu licznika i wtedy uwzględnia różnicę między prognozą a rzeczywistym zużyciem. Im dłuższy okres rozliczeniowy, tym niższa opłata abonamentowa.
- gwarancję ceny energii. Jeśli cena energii jest gwarantowana, to mamy pewność, że nie wzrośnie ona przez oznaczony w umowie okres. Z drugiej strony oferty bez gwarancji ceny są zazwyczaj tańsze.
- ilość energii odnawialnej. Na rynku zaczynają pojawiać się oferty pro-ekologiczne. Zawierają one zwiększony udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, głównie wodnej, wiatrowej i ze spalania biomasy. Wybierając taką ofertę, przyczyniamy się do zwiększenia stopnia ochrony środowiska, ale musimy się liczyć z tym, że zapłacimy wyższą cenę za energię, gdyż energia „zielona” jest droższa od zwykłej, „czarnej” energii.
Dodatkowym kryterium może być jakość obsługi klienta. Portal przypomina, że większość spraw z nowym sprzedawcą będziemy załatwiać korespondencyjnie, przez telefon lub internet. Z tego też względu warto zwrócić uwagę, w jakich godzinach dostępna jest infolinia i jaki jest zakres spraw, które można załatwić na odległość, bez konieczności osobistej wizyty w punkcie obsługi klienta.
Do pobrania:

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl