Koniunktura konsumencka II 2009
2009-02-25 00:05
W lutym 2009 r., tak jak i w poprzednich czterech miesiącach, nastąpiło dalsze znaczne pogorszenie nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej zmniejszył się do poziomu –26,4 i w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku obniżył się o 21,3 p.proc. osiągając najniższy notowany poziom po 2004 r.W podobny sposób kształtował się wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwane w najbliższych miesiącach. W lutym 2009 r. wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu –41,2 i w porównaniu z lutym 2008 r. obniżył się o 34,1 p.proc. Wskaźnik ten osiągnął najniższy notowany poziom po 2003 r.
Obserwowane niekorzystne tendencje zmian wskaźników ufności konsumenckiej wynikają z pogorszenia się wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie się konsumpcji gospodarstw domowych, a więc ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno w ostatnich, jak i najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów, możliwości oszczędzania pieniędzy i oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach).
W wynikach badania z lutego 2009 r., podobnie jak w wynikach z kilku poprzednich miesięcy, szczególną uwagę zwracają coraz bardziej pogarszające się konsumenckie oceny dotyczące zmian sytuacji gospodarczej kraju i poziomu bezrobocia. W ostatnim miesiącu znacznie pogorszyły się także oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych.
Poziomy wskaźników w ostatnim okresie, w tym w pierwszych dwóch miesiącach 2009 r. wskazują, że występuje tendencja spowolnienia dynamiki konsumpcji indywidualnej.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl