Wskaźnik optymizmu II 2009
2009-02-26 00:33
© fot. mat. prasowe
W lutym pesymizm Polaków wzrósł jeszcze bardziej w stosunku do, i tak bardzo spadkowego pod względem nastrojów konsumenckich, stycznia. Obniżka Wskaźnika optymizmu konsumentów (WOK) mierzonego przez Ipsos wyniosła aż 13 pkt. i doprowadziła go do poziomu najniższego od końca 2001 roku, czyli okresu silnego spowolnienia gospodarczego, kiedy to wzrost PKB niewiele przekraczał 1 procent.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu I 2009
Nastroje konsumenckie spadają przede wszystkim z powodu niskich ocen klimatu gospodarczego, które obniżyły się aż o 16 pkt. Relatywnie mniejszy, choć i tak bardzo znaczący, okazał się spadek skłonności do zakupów – o 10 pkt.Najsilniejsze spadki optymizmu dotyczą dwudziesto-, trzydziesto-, a następnie czterdziestolatków - odpowiednio 17, 18 i 15 pkt. Wyraźnie spokojniej oceniają sytuację osoby po 50 roku życia – spadek o 7 pkt. Co ciekawe, w lutym obniżenie nastrojów w większym stopniu dotyczyło osób o ponadprzeciętnych dochodach (- 12 pkt), niż o dochodach poniżej średniej (- 8 pkt).
Konsumenci niepokoją się głównie możliwością zwiększenia bezrobocia. Już dwie trzecie Polaków (64%) spodziewa się wzrostu bezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak dotąd sytuacja gospodarcza nie odbiła się jeszcze na ocenie sytuacji materialnej gospodarstw domowych: odsetek osób twierdzących, że nie wystarcza im środków na życie wynoszący 18% pozostaje na dość stabilnym poziomie. Mimo drożejącego importu konsumenci nie spodziewają się też obecnie zwiększenia poziomu cen.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 5 a 10 lutego 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl