Zwyczaje żywieniowe: na śniadanie kanapki
2009-02-27 14:04
Przeczytaj także: Polacy a zwyczaje żywieniowe
Na płatki wydajemy miliony
Okazuje się jednak, że płatki stają się coraz bardziej popularne. Jak wynika z sondażu firmy badawczej Euromonitor International, w 2008 roku Polacy wydali na zbożowe śniadania ponad 590 mln zł, czyli około 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z danych firmy ACNielsen wynika natomiast, że wielkość sprzedaży płatków śniadaniowych w okresie czerwiec 2007 r. - maj 2008 r. wyniosła 43,5 tony, czyli o 4,3 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Największą popularnością cieszyły się zwykłe płatki śniadaniowe.
Konsumenci kupili ich aż 86,9 tony, podczas gdy sprzedaż musli wyniosła 13,1 tony.
Większą popularnością cieszą się płatki w torebkach. W analizowanym okresie sprzedano ich 94,5 tony. Sprzedaż płatków śniadaniowych w pudełkach wyniosła 5,5 tony. Z danych ACNielsen wynika również, że w okresie czerwiec 2007 r. - maj 2008 r.
Polacy wydali na nie nieco ponad 57 mln zł, czyli o 9 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Jest w czym wybierać?
Oferta producentów jest coraz bogatsza.
Każdy znajdzie coś dla siebie. Coraz większą popularnością cieszą się w Polsce produkty śniadaniowe dla dorosłych.
Ich udział w całym rynku wynosi 5 proc.W najbliższych latach może się zwiększyć o kilka punktów procentowych. W 2007 r. o 11 proc. poszła w górę sprzedaż płatków dla dzieci, do których należy mniej więcej połowa naszego rynku produktów zbożowych. O 7 proc. zwiększył się popyt na musli. Spada natomiast popyt na tzw. płatki dla całej rodziny. W zeszłym roku ich sprzedaż zmniejszyła się o 5 proc. Liderem rynku pozostaje Cereal Partners Poland Toruń-Pacific, który ma w swojej ofercie m.in. takie wyroby, jak: Nestlé Fitness, Nesquick, Corn Flakes, CiniMinis czy Cheerios. Z badań Nielsena wynika, że co druga paczka płatków sprzedana w 2007 roku w Polsce to wyrób toruńskiego producenta, który i tak większość produkcji eksportuje, głównie do państw dawnej CEFTA (Czechy, Węgry, Słowacja), krajów nadbałtyckich i na Bałkany. Na drugim miejscu, z udziałem 27,5 proc., plasują się marki własne sieci handlowych.
Trzecią pozycję zajmuje, należąca do Maspeksu, Lubella (8,7 proc.), producent Mlekołaków i ryżowych płatków Rice Flakes. Prym wiodą produkty w dużych opakowaniach, wystarczające na kilka śniadań. Mlekołaki dostępne są w nowych, bardziej poręcznych opakowaniach - torbach typu stabilo, które umożliwiają lepsze wyeksponowanie na półce. Atutem tych opakowań są strunowe zamknięcia, dzięki czemu produkt dłużej zachowuje świeżość. Część producentów, jak Food- Care (dawny Gellwe), który w 2007 roku wprowadził na rynek mieszankę musli i płatków pod marką Fitella, proponuje małe opakowania "na raz". Innowacja, która od momentu wprowadzenia w 2007 roku stała się prawdziwym rynkowym hitem. Nagrodzona tytułami, takimi jak: Produkt Roku Innowacja 2008, Laur Konsumenta czy Perła Roku FMCG, zyskała uznanie zarówno w oczach konsumentów, jak i całej branży handlowej. Fitella to nowoczesny produkt skierowany do młodych, aktywnych kobiet, które cenią sobie zarówno zdrowy styl życia i odżywiania, jak i modny charakter produktu. Dzięki jednorazowej saszetce, która z łatwością mieści się w torebce, każda kobieta może teraz zadbać o to, by nawet w najbardziej aktywnym dniu zjeść zdrowy, smaczny i sycący posiłek.
Niezależnie jednak, co będziemy jedli na śniadanie, dietetycy podkreślają, że jest to najważniejszy posiłek dnia.
Przeczytaj także:
Polscy rodzice a żywienie dzieci
1 2
oprac. : Katarzyna Walterska / Rynek Spożywczy