Wydatki na świadczenia pozapłacowe 2008
2009-03-09 13:33
Jakie świadczenia pozapłacowe wykorzystywane są w Państwa firmie? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rosną wydatki firm na świadczenia pozapłacowe
Blisko 40% badanych przez Sodexho Pass Polska firm i instytucji podwyższyło w 2008 roku wydatki na świadczenia pozapłacowe, a tylko u 6% zanotowano ich spadek. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe i duże przedsiębiorstwa z polskim kapitałem zwiększyły swoje wydatki w tym zakresie o średnio 5-6%. Budżet ponad połowy przedsiębiorstw utrzymał się na tym samym poziomie, co w roku poprzednim. W badanych firmach w ramach pakietów dodatkowych najczęściej oferowano dofinansowanie na wypoczynek (61% badanych podmiotów), następnie wsparcie losowe i okolicznościowe (58%), bony i kupony (49%) oraz paczki świąteczne (43%).Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61%) oraz firmy zagraniczne (54%). 48% instytucji publicznych i 46% firm prywatnych korzystało z kuponów jako formy dodatków do płac. Najszybciej rosnącym segmentem rynku pod względem świadczeń oferowanych w kuponach i bonach były przedsiębiorstwa państwowe - w 2008 roku 61% z nich korzystało z bonów w przyrównaniu do 39% w roku 2007. W minionym roku firmy coraz rzadziej decydowały się na świadczenia oferowane w formie paczek świątecznych – z 49% firm korzystających z paczek w 2007 roku, liczba ta spadła do 43%.
„W trudnych czasach pracownikom często towarzyszy niepewność i potrzeba zagwarantowania sobie stabilności zatrudnienia - u obecnego pracodawcy lub w innej firmie. Ponadto jest to czas, w którym od pracowników wymaga się większego zaangażowania i realizowania zadań wcześniej rozdzielonych na większy zespół. Z tych względów – również podczas dekoniunktury – należy dbać o system wynagrodzeń i stosować efektywne a zarazem elastyczne formy wynagradzania, które motywują pracowników do pracy. Przeprowadzone przez nas badania pokazują, że pomimo spowolnienia gospodarczego pracodawcy mają bardzo dużą świadomość tych prawidłowości i odpowiednio do nich planują swoje wydatki na świadczenia pozapłacowe. Cieszy nas również fakt, że prawie połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z kuponów, co dowodzi ich skuteczności niezależnie od koniunktury gospodarczej oraz pokazuje, że spełniają one zarówno oczekiwania pracowników i jak i pracodawców” - mówi Arkadiusz Rochala, Dyrektor ds. Rozwoju i Marketingu z Sodexho Pass.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl