Spółki notowane na GPW a działania PR
2009-03-10 00:50
Przeczytaj także: Polskie firmy a wydatki na działania PR 2013
SII podaje, że 76% respondentów uważa podejmowane przez nich działania public relations za odpowiadające oczekiwaniom inwestorów oraz mediów. Co na to inwestorzy? 33,6% inwestorów mniejszościowych twierdzi, że spółki giełdowe nie przestrzegają ich praw. Między innymi ten wskaźnik dowodzi, że polityka informacyjna giełdowych spółek pozostawia wiele do życzenia.Z badania wynika, że właściwie i rzetelnie prowadzone relacje inwestorskie są dla spółek giełdowych najważniejszym elementem wzmacniającym wizerunek przedsiębiorstwa. Uważa tak ponad 90% respondentów, przy czym 77% ankietowanych uznaje, że relacje inwestorskie prowadzone przez firmę spotykają się z zadowoleniem inwestorów.
Do najistotniejszych działań z zakresu relacji inwestorskich ankietowani zaliczyli raportowanie (96%). Równie ważne, według respondentów, jest prowadzenie serwisu relacji inwestorskich (93%) oraz odpowiadanie na pytania inwestorów (92%). Na kolejnych miejscach znalazły się: stałe informowanie mediów o wydarzeniach z życia spółki, które odbywa się za pomocą komunikatów (82%) oraz przygotowanie materiałów o spółce (zgodnie z corporate identity), w tym raportów okresowych i materiałów informacyjnych (71%). Dużą rolę, według pytanych, odgrywają także regularne spotkania z inwestorami (60%).
Postrzeganie obowiązku relacji inwestorskich przez spółki
Aż 87% badanych uznaje relacje inwestorskie za niezbędne narzędzie pozwalające dotrzeć do inwestorów i akcjonariuszy. Dla 55% ankietowanych jest to przede wszystkim inwestycja, która w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłynie na kształtowanie się wizerunku spółki. Jednocześnie 53% respondentów traktuje relacje inwestorskie jako obowiązek.
Jak spółki dbają o public relations
76% respondentów uważa podejmowane przez nich działania public relations za odpowiadające oczekiwaniom zarówno inwestorów, jak i mediów. 5% pytanych przyznaje, że działania te prowadzone są na poziomie niezadowalającym dla zainteresowanych stron.
Tymczasem 25% respondentów, którzy wzięli udział w Ogólnopolskim Badaniu Inwestorów stwierdziło, że spółki giełdowe “źle szanują prawa inwestorów mniejszościowych”, a 8,6% respondentów zadeklarowało, że spółki giełdowe “bardzo źle szanują prawa inwestorów mniejszościowych”. Łącznie grupa niezadowolonych inwestorów wyniosła 33,6%. (Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2008 r. przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych).
Podejmowane przez spółkę działania z zakresu PR polegają głównie na aktualizacji strony www, takie działania podejmuje aż 99% ankietowanych. Niewiele mniej – 90% zwraca uwagę na media relations. Dużą rolę w podejmowanych przez spółkę działaniach odgrywa także ład korporacyjny (82%) oraz utrzymywanie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa (69%). Na kolejnych pozycjach znalazły się: komunikacja wewnętrzna (67%), sponsoring i eventy (po 52%).
Informacje o badaniu
Celem, przeprowadzonego w dniach od 20 listopada do 12 grudnia 2008 roku przez SII przy merytorycznym wsparciu Agencji Badog PR, badania było m.in. uzyskanie informacji jak zarządzający spółkami giełdowymi postrzegają polski rynek kapitałowy, czy widzą konieczność prowadzenia działań z zakresu public relations oraz relacji inwestorskich i jak według nich powinny one wyglądać. W badaniu, wzięły udział 84 spółki.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl