Smartphony: zadbaj o bezpieczeństwo
2009-03-14 12:49
Przeczytaj także: Wirusy na komórki: iPhone na celowniku?
Istotne jest to, aby rozwiązanie bezpieczeństwa obejmowało wszystkie obszary, w których konieczna jest ochrona. Oznacza to zabezpieczenie przed konsekwencjami zarówno pozostawienia telefonu w pociągu, jak i przed atakami szkodliwego kodu za pośrednictwem Bluetootha lub poczty elektronicznej. To, czy urządzenie mobilne zostało skradzione czy zgubione, nie robi początkowo żadnej różnicy. Nie ma wątpliwości, że dane należy chronić przed tym, aby nie uzyskały do nich dostępu obce osoby, niezależnie od tego, czy znalazcą będzie zwykły ciekawski czy też złodziej szukający określonych informacji.
Halo, ukradłeś mój telefon komórkowy
Oprogramowanie antywirusowe musi być stale uaktualniane. Jeśli dystrybucja nowych sygnatur oznacza dodatkową pracę, stosunek kosztów do zysków przesuwa się na niekorzyść firmy. Dlatego ważne jest, aby oprogramowanie automatycznie szukało i pobierało uaktualnienia całkowicie automatycznie. Jeżeli pakiety sygnatur są niewielkie, również koszty ich pobierania nie będą wysokie, nawet bez stawki ryczałtowej w abonamencie. Koszty kryją się również gdzie indziej. Spam mobilny to prawdziwy pochłaniacz czasu, nawet jeśli jego ilości nie dorównują jeszcze liczbie niechcianych wiadomości w skrzynkach e-mailowych. Według wyników badania przeprowadzonego przez University of St. Gallen, problem spamu przychodzącego na telefony komórkowe dotknął ponad 80 proc. wszystkich użytkowników. Producent rozwiązania do ochrony przed spamem w Stanach Zjednoczonych, Cloudmark, stwierdził, że w 2007 roku otrzymano 1,1 miliona mobilnego spamu, a w 2008 roku liczba ta zwiększyła się o ponad 50 proc. Rozwiązanie ochrony powinno pomóc uniknąć takich kosztów. Nieodzownym narzędziem są czarne i białe listy, które mogą być skonfigurowane centralnie w siedzibie firmy i wysłane do wszystkich smartfonów. W celu zaoszczędzenia pracy administracyjnej wewnętrzne kontakty z Twojej książki adresowej powinny być automatycznie przeniesione do białej listy.
Z artykułu wynika, że smartfony mogą pozwolić małym firmom na uzyskanie zdecydowanej przewagi konkurencyjnej. Te wielofunkcyjne urządzenia oferują dużą wydajność i stanowią swego rodzaju okno na miejsce pracy współpracownika, który przebywa właśnie w podróży służbowej. Urządzenia te należy jednak traktować jako integralną część infrastruktury IT. Nie należy oszczędzać na rozwiązaniach bezpieczeństwa dla smartfonów, ponieważ w ten sposób można osłabić wszystkie zabezpieczenia w całej firmowej sieci komputerowej. Współczesne oprogramowanie bezpieczeństwa może kontrolować zagrożenia, a dobrze rozwinięte narzędzia zarządzania mogą przy niewielkim wysiłku utrzymać rozwiązanie bezpieczeństwa pod kontrolą.
Jedno jest pewne: koszty ponoszone w wyniku skutecznego ataku na smartfon są o wiele wyższe niż inwestycje w bezpieczeństwo. Dodatkową korzyścią, którą trudno przecenić, jest poczucie bezpieczeństwa - podsumowuje Kaspersky Lab.
oprac. : eGospodarka.pl