Inflacja II 2009
2009-03-14 00:10
Przeczytaj także: Inflacja I 2009
Opłaty związane z łącznością utrzymały się przeciętnie na poziomie zbliżonym do zanotowanego przed miesiącem.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą wzrosły o 0,5%. Sezonowy wzrost popytu na usługi turystyczne, a także zmiana kursu złotego wpłynęły na podwyżki cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 1,3%), w tym za granicą – o 2,0%. Luty br. to pierwszy miesiąc od stycznia 2004 r., w którym wzrosły ceny sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego (o 0,9%). Nadal drożały usługi w zakresie rekreacji i kultury (o 0,2%).
Opłaty dotyczące edukacji były wyższe niż w poprzednim miesiącu o 0,1%.
Luty był kolejnym miesiącem, w którym podwyższono ceny w restauracjach i hotelach (o 0,4%).
Spośród innych towarów i usług, w lutym br. wzrosły opłaty z zakresie ubezpieczeń (o 1,4%), w tym za ubezpieczenia związane ze zdrowiem dla osób podróżujących za granicę – o 7,4%. Podrożały usługi świadczone w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,6%).
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był w lutym br. wyższy niż przed miesiącem (3,3% wobec 2,8%), lecz nadal pozostawał poniżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%).
Aktualizacja systemu wag
Główny Urząd Statystyczny, z uwagi na obserwowane zmiany w modelu i strukturze konsumpcji gospodarstw domowych w lutym br., podobnie jak w latach ubiegłych, dokonał aktualizacji systemu wag stosowanego w obliczeniach wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. System wag oparty jest na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z roku poprzedzającego rok badany. Dane uzyskano z badania budżetów gospodarstw domowych. W świetle tych badań w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w 2008 r. nastąpiły zmiany w poszczególnych grupach mających istotne znaczenie w strukturze konsumpcji. Znacznie obniżył się udział wydatków na żywność i napoje bezalkoholowe. Wzrósł natomiast udział wydatków na towary i usługi w zakresie restauracji
i hoteli, transportu, rekreacji i kultury oraz mieszkania. W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem aniżeli obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br. Według ostatecznych danych wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za styczeń br. w stosunku stycznia ub. roku uległ zmianie (wzrost o 2,8% wobec wstępnie szacowanego 3,1%).
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl