Polacy oszczędzają na żywności
2009-03-18 14:06
Co trzeci Polak idąc do sklepu stara się zrobić zakupy jak najniższym kosztem, a co czwarty szuka najtańszych dostępnych towarów, wynika z badań przeprowadzonych przez firmę 4P Research Mix na grupie tysięcy osób.
Przeczytaj także: Ceny żywności wzrosną przed świętami
Coraz częściej przyznajemy, że na niektóre wydatki zaczyna brakować pieniędzy. Na pytanie, na co w ciągu ostatnich dwóch, trzech miesięcy w domowych budżetach nie wystarczyło poza wakacjami, jedzeniem poza domem czy biletami do kina lub teatru, 17 proc. wskazała lekarstwa, 18 proc. spłacanie rat czy pożyczek, a co dziesiąty ankietowany odpowiedział – żywność. Według badań firmy IMAS 36 proc. Polaków sądzi, że ich sytuacja w ciągu trzech lat jeszcze się pogorszy.– Choć kryzys ciągle widzimy raczej w wypowiedziach polityków i czytamy o nim w mediach, Polacy już racjonalizują wydatki i rezygnują z zakupów często nie do końca potrzebnych produktów – mówi Andrzej Sadowski, ekspert z Centrum Adama Smitha.
Według "Rzeczpospolitej" Polacy oszczędzają na zakupach, bo widzą co dzieje się na rynku pracy. W ciągu zaledwie czterech miesięcy stopa bezrobocia wzrosła z 9,1 proc. do 10,9 proc., czyli o 300 tys. osób. Według szacunków resortu pracy do końca roku bezrobocie może wzrosnąć do 14 proc.
- To bardzo subiektywne odczucia. W przypadku żywności dla jednych oznacza, że musieli kupić mniej mięsa i owoców dla dzieci, dla innych, że nie starczyło na owoce morza – wyjaśnia dr Barbara Frątczak -Rudnicka, konsultant ds. badań z 4P Research Mix.
W branży handlowej też panuje powszechne przekonanie, że Polacy już zaczęli zaciskać pasa. – Nie chcemy być dyskontem, ale musimy rywalizować z Biedronką czy Lidlem. Dlatego rozbudowujemy ofertę tanich produktów, wprowadzamy też do sklepów kolejne marki własne. Zainteresowanie klientów jest duże, widać, że skłonność do oszczędzania jest większa – mówi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.
Przeczytaj także:
Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
![Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej [© pixabay.com] Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-spozywcza/Wzrost-cen-najwieksza-bolaczka-branzy-spozywczej-w-Europie-Srodkowej-254703-150x100crop.jpg)
oprac. : Handel-Net.pl