Koniunktura konsumencka III 2009
2009-03-25 00:37
W marcu 2009 r., podobnie jak w poprzednich kilku miesiącach, nastąpiło dalsze pogorszenie nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej zmniejszył się do poziomu –30,3 i w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku obniżył się o 25,2 p.proc. utrzymując najniższy notowany poziom po 2004 r.W podobny sposób kształtował się wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwane w najbliższych miesiącach. W marcu 2009 r. wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu –42,2 i w porównaniu z marcem 2008 r. obniżył się o 34,5 p.proc. Wskaźnik ten osiągnął najniższy notowany poziom po 2003 r.
Obserwowane niekorzystne tendencje zmian wskaźników ufności konsumenckiej wynikają z pogorszenia się podstawowych czynników wpływających na kształtowanie się konsumpcji gospodarstw domowych, a więc ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno w ostatnich, jak i najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów i oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach). Jedynie w zakresie oczekiwanych możliwości oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach) zanotowano nieznaczną poprawę.
W wynikach badania z marca 2009 r., podobnie jak w wynikach z kilku poprzednich miesięcy, w dalszym ciągu szczególną uwagę zwracają pogarszające się konsumenckie oceny dotyczące zmian sytuacji gospodarczej kraju i poziomu bezrobocia jak też dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych.
Poziomy wskaźników w ostatnim okresie, w tym w I kw. 2009 r. wskazują, że nadal utrzymuje się silna tendencja w kierunku spowolnienia dynamiki konsumpcji indywidualnej.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl