Wydatki na marketing w wyszukiwarkach rosną
2009-03-26 14:01
Wydatki na marketing internetowy w USA w latach 2008-2013 w mln. $ © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: 110 mln zł na reklamę w wyszukiwarkach
Internauci także chętnie korzystają z takiej formy reklamy. Co ważne częściej wybierają wyniki wyszukiwania oparte na tzw. organicznym pozycjonowaniu stron (SEO) niż linki sponsorowane (SEM), ponieważ uważają je za bardziej trafne. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych w lutym 2009 roku w USA, na próbie ponad 5000 użytkowników sieci, przez firmę Jupiter Research. Stąd nie dziwi fakt, że pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych staje się coraz bardziej efektywnym i popularnym narzędziem marketingu internetowego. Za tym idą coraz większe nakłady finansowe na ten rodzaj marketingu w sieci.Większa świadomość korzyści z zastosowania marketingu internetowego przekłada się na większe wydatki na tą formę promocji. W Polsce prognozuje się wzrost wartości rynku o 50% w 2009 r. do poziomu 275 mln zł. Ten kierunek rozwoju widoczny jest także w innych krajach. Według prognoz Jupiter Research do 2013 r. wydatki na marketing w wyszukiwarkach w USA wzrosną prawie dwukrotnie do poziomu 23 mld dolarów. Według przewidywań będzie to najszybciej rozwijający się sektor marketingu internetowego. Na pozycjonowanie Amerykanie wydadzą 3,8 mld dolarów, czyli dwa i pół razy więcej niż obecnie. Budżet na linki sponsorowane wzrośnie dwukrotnie i wyniesie prawie 15 mld dolarów.
fot. mat. prasowe
Wydatki na marketing internetowy w USA w latach 2008-2013 w mln. $
Recesja prawdę Ci powie – mówi amerykańskie przysłowie. Firma Artefakt zauważa, że trudniejsze czasy wymuszają stosowanie bardziej efektywnych narzędzi promocji, a wykorzystywanie narzędzi SEM może przynieść znaczne oszczędności. Koszt pozyskania klienta za pośrednictwem marketingu w wyszukiwarkach jest niższy, nawet 10-krotnie, niż w przypadku reklam bannerowych rozliczanych na podstawie ilości odsłon. W przypadku pozycjonowania i optymalizacji serwisu (SEO), koszty te są jeszcze niższe, co powoduje, że ta część branży rozwija się najszybciej.
Analiza kampanii internetowych pozwala na dokładniejsze określenie korzyści uzyskanych z kampanii, w porównaniu do reklamy telewizyjnej czy prasowej. "Marketing w wyszukiwarkach zapewnia wielkie możliwości uzyskania informacji zwrotnej. Wielowymiarowa analiza zachowań klientów jaką oferują narzędzia takie ja Google Analytics podnosi znacząco skuteczność działań marketingowych" - podkreśla Błażej Miernikiewcz, prezes Artefakt.
Długotrwałe efekty pozycjonowania stron przy optymalnych nakładach finansowych są szczególnie ważnym argumentem w czasach spowolnienia gospodarczego i przyczyniają się do rosnącego zainteresowania tą formą promocji. Rosnąca świadomość usług z zakresu marketingu internetowego powoduje transfer budżetów z tradycyjnego modelu reklam bannerowych do marketingu w wyszukiwarkach - podsumowują eksperci.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl