Ewolucja spamu 2008
2009-03-26 14:07
Przeczytaj także: Ewolucja spamu 2007
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii w pierwszej i drugiej połowie 2008 r.
Spam według kategorii w pierwszej i drugiej połowie 2008 r.
W marcu pojawiły się rosyjskojęzyczne reklamy podrabianych dóbr luksusowych. Kategoria ta od razu znalazła się wśród trzech najpopularniejszych kategorii spamu. Po osiągnięciu najwyższego poziomu w maju udział spamu z tej kategorii zaczął stopniowo spadać. Eksperci spodziewają się jednak, że ten typ niechcianych wiadomości znajdzie niszę wśród rosyjskojęzycznego spamu (podobnie jak wśród angielskojęzycznego spamu) i utrzyma się na poziomie 5-6% całego spamu.
fot. mat. prasowe
W listopadzie zmniejszyła się ilość spamu z kategorii "Treści dla dorosłych", prawdopodobnie w wyniku zamknięcia firmy hostingowej McColo oraz trudności spamerów w znalezieniu nowego "domu" dla swoich centrów kontroli botnetów. Warto zauważyć, że w tej kategorii spamu dominują oszustwa. Strony pornograficzne, do których są przekierowywani użytkownicy klikający zawarte e-mailach odsyłacze, często proszą o wysłanie wiadomości tekstowej na krótki numer w celu obejrzenia zawartości. Mimo że oszuści obiecują, że koszt wiadomości tekstowej będzie minimalny (5 - 7 rubli), w rzeczywistości jest on znacznie wyższy (około 300 rubli). Spadek liczby tego typu wiadomości spamowych może wynikać z faktu, że użytkownicy Internetu zdali sobie sprawę z tego oszustwa i przestali chwytać tę przynętę.
Pojawienie się nowych kategorii spamu oraz przeprowadzane od dłuższego czasu masowe wysyłki pokazują, że w rosyjskim przemyśle spamowym działa kilka głównych graczy, którzy posiadają zasoby niezbędne do przeprowadzania tego typu operacji na dużą skalę.
Spam a globalne wydarzenia
Wiadomo, że odwoływanie się do globalnych wydarzeń jest dobrym sposobem skłonienia użytkowników Internetu do przeczytania wiadomości spamowych. W 2008 roku do najważniejszych wydarzeń wykorzystywanych w spamie należały: Mistrzostwa Świata, amerykańskie wybory prezydenckie i oczywiście globalny kryzys finansowy. Interesujące jest to, że większość wiadomości e-mail, które nawiązywały do kryzysu, nie znalazła się w kategorii spamu "Osobiste finanse". Wiadomości te nie reklamowały specjalnych ofert pożyczek ani nie promowały projektów typu "wzbogać się szybko". Większość wiadomości spamowych wykorzystujących kryzys reklamowało różne seminaria na temat tego, jak postępować w okresie kryzysu. Ponadto, kryzys stanowił stale powracający temat w wielu reklamach różnych towarów i usług.
![Spam w Polsce: głównie krajowy [© adimas - Fotolia.com] Spam w Polsce: głównie krajowy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ilosc-spamu/Spam-w-Polsce-glownie-krajowy-150273-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl