Ewolucja spamu 2008
2009-03-26 14:07
Przeczytaj także: Ewolucja spamu 2007
Innym głównym tematem spamu w 2008 roku były wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. W czasie kampanii prezydenckiej (jak również przed i po niej) spamerzy nawiązywali do wyborów w celu reklamowania różnych towarów i usług oraz rozprzestrzeniania szkodliwych programów. Niemal każdy temat zawierał nazwisko Prezydenta Baracka Obamy. Nawet reklamy Viagry zawierały takie nagłówki, jak "Zwycięska mowa Baracka Obamy". Inny spam reklamował pamiątki z wizerunkiem Obamy. Kaspersky Lab pisał o spamie, który w 2005 roku promował popiersia Putina. W 2008 roku spamerzy oferowali talerze pamiątkowe z portretem nowego amerykańskiego prezydenta.
Wnioski
W raporcie czytamy, że globalny kryzys finansowy, który dotknął prawie wszystkie sektory gospodarki światowej, odcisnął swój ślad również na cyberprzestępczości. Spadek odnotowały rodzaje spamu bezpośrednio związane z realną gospodarką. Spamerzy zaczęli wykorzystywać technologie, które mogłyby im pomóc szybko zarobić pieniądze, takie jak oszukańczy spam wykorzystujący wiadomości tekstowe oraz zwiększający ruch na stronach pornograficznych.
Spadek odsetka spamu reklamującego towary i usługi świadczy o równoczesnym spadku zamówień otrzymywanych przez spamerów od realnych firm. Jednocześnie wzrost liczby "przestępczych" ataków spamowych wyraźnie świadczy o tym, że cyberprzestępcy zaczynają odczuwać spadek dochodów i szukają nowych sposobów zarobienia pieniędzy.
Kaspersky Lab przypomina, że spam to zjawisko globalne, dlatego zmiany w jego strukturze - nawet przed dotarciem kryzysu do Rosji - mogą odzwierciedlać stan gospodarki. Jeżeli związek między strukturą spamu a procesami makroekonomicznymi okaże się silny, być może będziemy w stanie przewidzieć koniec kryzysu na podstawie obserwacji trendów w spamie.
Użytkownicy Internetu powinni pamiętać, że kryzys stworzył odpowiednie warunki do rozwoju phishingu, zwłaszcza phishingu skierowanego do klientów banków i użytkowników systemów płatności elektronicznej. Jeżeli chodzi o trendy przestępcze w spamie, eksperci spodziewają się kolejnej fali spamu z kategorii "Treści dla dorosłych".
W 2009 roku Kaspersky Lab nie spodziewa się spadku ilości spamu; wręcz przeciwnie, prawdopodobnie nastąpi wzrost ilości spamu przestępczego. Co więcej, w obecnych warunkach kryzysu dla wielu firm spam może stanowić jedyną dostępną metodę reklamy. Biorąc pod uwagę niestabilność globalnej sytuacji gospodarczej, prognozy te odnoszą się do pierwszej połowy 2009 roku.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl