Ubezpieczenie na życie u 14% Polaków
2009-03-28 12:22
Przeczytaj także: Najważniejsze wartości Polaków
Przezorny zawsze ubezpieczony?Zdecydowana większość spośród przebadanych Polaków nie posiada polisy ubezpieczeniowej na życie. 6% wszystkich aktualnych posiadaczy ubezpieczenia na życie rozważa rezygnację z niego z powodu pogarszającej się sytuacji ekonomicznej. Jednocześnie prawie jedna trzecia respondentów nie wyklucza jednak zakupu indywidualnego ubezpieczenia na życie (w ciągu najbliższego roku). Najbardziej popularne wśród Polaków jest ubezpieczenie ochronne (53%) oraz ochronno-inwestycyjne (37%).
Zabezpieczam siebie, bo dbam o rodzinę
To, co motywuje nas do zakupu ubezpieczenia na życie, to przede wszystkim zabezpieczenie rodziny na wypadek śmierci (78%) oraz zabezpieczenie siebie w przypadku ciężkiej choroby (50%) lub kalectwa (45%). Powodami, dla których najczęściej nie decydujemy się na nabycie polisy, są względy finansowe (38%) oraz fakt nie zastanawiania się nad taką możliwością (29%).
Okazuje się jednak, że rzadko kiedy dbamy o kwestie związane ze swoim zdrowiem. Jedynie 4% badanych posiada ubezpieczenie medyczne i jedynie 12% osób nieposiadających obecnie ubezpieczenia medycznego zamierza w perspektywie dwóch lub więcej lat je wykupić. Nieco więcej, bo 15% badanych, jest zainteresowanych wykupieniem w przyszłości ubezpieczenia szpitalnego.
Nadal brak zaufania do sprzedaży direct
Zdecydowana większość Polaków posiadających ubezpieczenie nabyła je bezpośrednio u ubezpieczyciela (86%). Prawie połowa nabywców (49%) wybrała samodzielne umówienie się z agentem, a ponad jedna trzecia (37%) – zakup w oddziale. Dane te wskazują, że nie darzymy jeszcze zaufaniem form sprzedaży direct. Internet nie jest wiarygodny dla 55% badanych, natomiast telefon dla 63%. Otwartość na skorzystanie z kanałów direct kształtuje się na niskim poziomie. Jedynie 37% badanych dopuszcza zakup ubezpieczenia przez internet, a 23% przez telefon. Jako przyczyny odrzucania tego typu usługi wskazujemy najczęściej brak bezpośredniego kontaktu oraz wiarygodność związaną z użytkowaniem. Do używania tych kanałów dystrybucji zachęcają nas z kolei w największym stopniu: niski koszt ubezpieczenia, wygoda i szybkość.
Jestem ubezpieczony – kim jestem?
Przeprowadzone badania pozwoliło określić profil demograficzny posiadaczy polis ubezpieczeniowych. Posiadający lub zamierzający kupić tego rodzaju polisy, to głównie osoby zamężne/żonate, rodziny bez dzieci lub z jednym dzieckiem, osoby lepiej wykształcone, posiadające stałą pracę, robotnicy wykwalifikowani, pracownicy handlu i usług, pracownicy umysłowi, osoby częściej korzystające z internetu oraz nieposiadające oszczędności. Najwięcej posiadaczy ubezpieczeń na życie mieszka w województwach: śląskim, mazowieckim, małopolskim i łódzkim. 21% żyje w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, 32% - na wsi, 4% respondentów pochodzi z Warszawy.
„Polacy są niedoubezpieczeni” – mówi Beata Zduńczyk-Skup, rzecznik prasowy ING Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A. „Można to jednoznacznie stwierdzić, porównując nasze społeczeństwo do krajów Unii Europejskiej, gdzie udział ubezpieczeń w PKB jest 2,5 razy większy niż w Polsce. Jednak z badań prowadzonych przez ING wynika, że zainteresowanie ubezpieczeniami ochronnymi będzie rosło [...]” – dodaje Zduńczyk-Skup.
Informacje o badaniu
Badaniem, przeprowadzonym na zlecenie największych ubezpieczycieli, w tym ING, zostały objęte osoby w wieku 20-55 lat, będące członkami gospodarstw domowych z miesięcznymi dochodami per capita powyżej 600 zł netto. Tak określona grupa obejmuje ok. 7,9 mln dorosłych Polaków. Badanie zostało zrealizowane za pomocą komputerowych wywiadów bezpośrednich (CAPI). Łącznie w 4 kolejnych badaniach prowadzonych w każdym kwartale 2008 r. wzięło udział ponad 4.000 respondentów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl