Rynek samochodów dostawczych zwalnia
2009-03-27 13:16
W ostatniej dekadzie znacznie się zwiększyło znaczenie przewozów dystrybucyjnych do niewielkich placówek handlowych. Tam gdzie nie wjedzie duża ciężarówka, muszą dotrzeć samochody dostawcze średniej wielkości. Wiele z nich to chłodnie.
Przeczytaj także: Samochody dostawcze III 2008
- Liderem na polskim rynku samochodów dostawczych w 2008 roku był fiat ducato, drugą pozycję zajmował ford transit - mówi chcący zachować anonimowość pracownik Forda.Zimny transport
Samochody stosowane do transportu produktów, które wymagają niższych temperatur, składają się z podwozia z kabiną z zabudowami typu chłodnia lub izoterma.
Alternatywą mogą być samochody typu furgon z wewnętrzną specjalną izolacją.
Konstrukcja takich pojazdów jest podobna, niezależnie od firmy. Fiat bazuje na podwoziach Duplo, Citroen - Berlingo, a Peugeot Partnera. Poszycie ścian to zazwyczaj płyty zespolone wypełnione pianką. W zależności od potrzeb montowany jest agregat chłodniczy, który może utrzymać niską temperaturę przez długi czas. Liderami w produkcji takich agregatów są Carrier i Delphi. Agregat chłodniczy, którego skraplacz montowany jest pod podłogą na zewnątrz nadwozia, zasilany jest z sieci elektrycznej i pracuje w czasie postoju samochodu, schładzając płyn eutektyczny w płytach montowanych na ścianie przedniej i sufi cie wewnątrz nadwozia do temperatury poniżej -30 st. C. Zakumulowane w ten sposób zimno stanowi źródło chłodu dla dystrybuowanych produktów. Towarem szczególnej troski są lody.
Nadwozia wielokomorowe do przewozu lodów wyposażone są w drzwi boczne, symetrycznie na ścianie prawej i lewej, odpowiednio do liczby tzw. komór. Drzwi boczne, każde do obsługi jednej komory, pozwalają na dostęp do całego asortymentu przewożonych lodów oraz ograniczają do minimum wymianę ciepła z otoczeniem podczas ich otwierania przy dystrybucji.
Niekwestionowanym liderem w naszym kraju w produkcji różnorakich zabudów jest Igloocar. Firma oferuje nadwozia chłodnicze, nadwozia izotermiczne, nadwozia furgonowe, nadwozia - lodownie, nadwozia do dystrybucji napojów oraz nadwozia specjalistyczne.
Nadwozia chłodnicze przeznaczone są dla odbiorców, którzy w asortymencie przewożonych towarów posiadają artykuły żywnościowe zamrożone i głęboko zamrożone. Nadwozia wyposażone w odpowiednio dobrane agregaty chłodnicze (nawiewowe, chłodzenie mechaniczne) pozwalają na przewóz towarów w dowolnie zadanej, kontrolowanej temperaturze, w przedziale od +12 st. C do -20 st. C.
Chłodnie montowane są na pełnej gamie podwozi, co ułatwia możliwość wyboru przez klienta dowolnej marki i wielkości samochodu, jego ładowności i pojemności, w zależności od indywidualnych potrzeb transportowych. Do towarów poddawanych niskotemperaturowym procesom konserwacji przez zamrażanie należą: mięso, drób, dziczyzna, masło, tłuszcze, ryby, warzywa itp. Nadwozia do ich transportu wyposażone są standardowo w dwuskrzydłowe drzwi tylne, umożliwiające po otwarciu (kąt 270 st.) dostęp do pełnego przekroju wewnętrznego nadwozia.
Wraz z zaostrzeniem wymagań nastąpił rozwój aparatury kontrolnej. W ładowniach umieszcza się specjalne czujniki, sprawdzające poziom temperatury czy wilgotności.
Tanio nie jest
Ceny samochodów kształtują się w bardzo szerokim przedziale - można bardzo ogólnie przyjąć, że dla samochodu z segmentu średnich pojazdów dostawczych jest to od ok. 70 000 do 120 000 zł netto. Wszystko zależy nie tylko od wersji samochodu (długość, silnik, ładowność, wyposażenie), ale także od rodzaju zabudowy: kontener, chłodnia, izoterma, rodzaj agregatu itp.).
Wycena robiona jest pod ściśle określone potrzeby transportowe klienta.
Fiat duplo cargo, w zależności od wersji, to wydatek rzędu od 50 do 65 tys. złotych, natomiast na ducato furgon trzeba wydać od 91 do 111 tysięcy złotych brutto. Niewiele mniej kosztuje ducato z samą kabiną, przystosowany do różnorakich zabudów.
Samo podwozie z kabiną, w zależności od długości podwozia, kosztuje od 85 do 103 tysięcy złotych.
Przeczytaj także:
Samochody dostawcze X 2007
oprac. : Roman Wieczorkiewicz / Rynek Spożywczy
Więcej na ten temat:
rynek samochodów dostawczych, samochody dostawcze, sprzedaż samochodów dostawczych