Rynek reklamy online w Polsce w 2008 r.
2009-03-28 00:12
Przeczytaj także: IAB Polska: 87% firm z branży reklamy online odczuwa skutki pandemii
Badanie AdEx 2008Wartość całego polskiego rynku reklamy online osiągnęła w 2008 roku wartość 1,174 mld złotych. Oznacza to 58-procentowy wzrost w porównaniu do wartości obliczonej dla roku 2007 (biorąc pod uwagę wzrost przychodów podmiotów reprezentujących 10 czołowych graczy na rynku).
Tym samym wydatki reklamodawców na e-reklamę przewyższyły wartości budżetów reklamowych przeznaczonych na radio, prasę czy outdoor. Internet zajmuje już drugie, po telewizji, miejsce biorąc pod uwagę udział w całym rynku reklamy, i jest obecnie najbardziej dynamicznie rosnącym nośnikiem reklamowym.
Marcin Kałkucki, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii PwC, komentuje: „Warto podkreślić, że w czasie spowolnienia gospodarczego, które w drugiej połowie ubiegłego roku było już odczuwalne w Polsce, sektor reklamy internetowej zanotował fenomenalny wzrost aż o 58 procent. Taką dynamiką powiększania tortu reklamowego nie może się pochwalić żaden inny rodzaj medium na naszym rynku. Pamiętajmy jednak, że takie gwałtowne wzrosty to także efekt stosunkowo niskiego pułapu wyjściowego, z którego startował Internet jako kanał reklamowy w Polsce jeszcze kilka lat temu.”
Z badania wynika, że nadal najpopularniejszą formą reklamy internetowej – generującą 40% przychodów z działań reklamowych online – jest reklama graficzna (display). Z kolei w ramach tej kategorii dominują formy wbudowane w treść strony, których udział wyniósł w ub. roku 70% wobec 64% w roku 2007. Na drugiej pozycji po reklamie graficznej znalazły się rozmaite formy reklamy w wyszukiwarkach (SEM). Z tego segmentu pochodziło 23% ubiegłorocznych przychodów reklamowych online (w 2007 roku było to 20%). Jak wskazują jednak trendy z rynków bardziej rozwiniętych, można się spodziewać, że najszybciej rosnącym segmentem w ramach Internetu będą wkrótce działania reklamowe w wyszukiwarkach.
Marcin Kałkucki, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii PwC: „Wśród wyników badania AdEx może zastanawiać duży – 7% - udział reklamy wideo w całkowitych przychodach reklamowych, który wyniósł aż 7%. Należy przecież mieć na uwadze fakt, że Polska nie znajduje się w czołówce krajów, które mogą pochwalić się dobrą infrastrukturą zapewniającą szybki, szerokopasmowy dostęp do Internetu.”
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl