Wskaźniki gospodarcze Q, WOK i MCSI
2009-04-05 02:44
© fot. mat. prasowe
Investors Dom Maklerski SA zaprezentował dalsze wskaźniki gospodarcze z serii "Barometry kryzysu". Tym razem eksperci wzięli pod lupę wskaźnik Q-Tobin, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów oraz Michigan Consumer Sentiment Index.
Przeczytaj także: Wskaźniki gospodarcze a kryzys
Michigan Consumer Sentiment IndexWskaźnik Q, którego autorem jest laureat Nagrody Nobla z dziedziny ekonomii - James Tobin, pozwala określić, kiedy rynek akcji jest niedowartościowany a kiedy przewartościowany.
Wskaźnik Q jest relacją wartości rynkowej firmy do wartości odtworzeniowej jej aktywów. Wartość rynkowa firmy to kapitalizacja rynkowa (giełdowa) jej akcji. Natomiast wartość odtworzeniowa jest sumą nakładów inwestycyjnych i kosztów, jakie należałoby ponieść na odtworzenie majątku firmy. Tobin zakładał, że w długiej perspektywie czasowej rynkowa wartość firmy powinna być równa wartości odtworzeniowej.
Jeżeli Q=1 wówczas mówimy o właściwej wycenie firmy przez rynek. Cena jej akcji odpowiada wartości odtworzeniowej. Wskaźnik Q < 1 świadczy o niedowartościowaniu akcji firmy, natomiast Q > 1 dowodzi jej przewartościowania. Im wartości Q są dalej od jedności, tym większe jest prawdopodobieństwo zmiany trendu notowań akcji.
Interesujących informacji dostarcza analiza zmian wskaźnika w dłuższym okresie czasu. W Stanach Zjednoczonych na koniec każdego w czterech największych kryzysów (lata 1921, 1932, 1949 i 1982), wskaźnik Q liczony dla notowanych tam akcji, reprezentowanych przez indeks giełdowy, spadł do poziomu 0,3 a nawet poniżej. To oznaczało koniec bessy na giełdach.
fot. mat. prasowe
Investors DM zauważa, że na razie nie wiele zrobiono, aby skutecznie zatrzymać eskalację kryzysu. Podejmowane przez Stany Zjednoczone działania nie przynoszą pozytywnych efektów. Wręcz odwrotnie – mogą przynieść dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej USA, co przełoży się na inne kraje.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów dotyczący Polski jest publikowany co miesiąc od 1991 r. przez firmę Ipsos Polska. Podstawą dla obliczeń wskaźnika są wyniki ankiet kierowanych do reprezentatywnej grupy 1000 Polaków w wieku od 15 lat wzwyż. Podobne wskaźniki konstruuje się również w innych krajach.
Przeczytaj także:
Philly Index, ESI, NY Index i Beżowa Księga
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl