Oracle o zarządzaniu wydajnością
2009-04-09 00:16
Firma Oracle opublikowała pierwszy "indeks zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa" (Oracle Enterprise Performance Management Index), który umożliwia ocenę firm działających w Europie i Ameryce Północnej pod względem zdolności do integrowania procesów zarządzania i systemów informacyjnych w celu uzyskania skonsolidowanego wglądu w sytuację przedsiębiorstwa.
Przeczytaj także: Jakie korzyści daje wdrożenie OKR w firmie? Poznaj potęgę metody, która zmienia świat biznesu
Oracle podaje, że w skali od 0 do 10 oceniane firmy uzyskały średni wynik na poziomie 5,13. Ponadto wyniki badania wskazują na ogólnie niski poziom osiągnięć w tym zakresie i konieczność wykonania poważnego wysiłku ukierunkowanego na opracowywanie dokładnego, aktualnego obrazu bieżącej wydajności.Najważniejsze wnioski z badania:
Chociaż przedsiębiorstwa osiągają zadowalające wyniki w poszczególnych obszarach (z wyjątkiem zaangażowania udziałowców), mniej niż jedna czwarta (22%) dostrzega konieczność stosowania zintegrowanego podejścia do tych procesów. Z kolei ponad jedna czwarta (27%) uważa, że każdy z nich może być rozpatrywany w izolacji.
Spośród sześciu badanych obszarów najniższe wyniki uzyskano dla środowiska udziałowców. Oznacza to, że zaangażowanie tych środowisk w działanie na rzecz wydajności przedsiębiorstw nie jest optymalizowane. Wysoka liczba odpowiedzi „nie wiem” udzielonych na pytania w tej sekcji wskazuje, że wiele firm nie uwzględnia nawet potrzeb interesariuszy w procesach planowania czy w łańcuchu wartości.
Istnieje wysoka korelacja ujemna między wynikami indeksu w danym kraju w a jego regulacjami prawnymi: ogólnie ujmując, im wyższe wyniki indeksu, tym mniej interwencyjne podejście reprezentowane w prawodawstwie.
Sektor publiczny i sektor opieki medycznej, jako obszary poddane najbardziej ścisłym regulacjom, uzyskały najniższe ogólne wyniki w indeksie EPM.
Ta korelacja ujemna wykazuje, że firmy działające w krajach lub w branżach charakteryzujących się wysokimi wymaganiami w odniesieniu do zarządzania, przejrzystości i dokładności informacyjnej cechuje wyższa świadomość trudności w integrowaniu różnorodnych systemów i procesów w celu uzyskania dokładnego obrazu wydajności.
Większość przedsiębiorstw powoli reaguje na zmiany zachodzące na rynku i w środowisku biznesowym. Pod tym względem jedynie 13% badanych dobrze ocenia swoje firmy. Wielka Brytania wyraźnie przewyższa pozostałe kraje w zakresie stosowania procesów w obsłudze najważniejszych zdarzeń.
Wykorzystanie analizy danych biznesowych ma duży wpływ na wyniki w zakresie zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa. Ankietowani, którzy postrzegają analizę danych biznesowych jako „ważne” lub „główne” narzędzie dla swoich przedsiębiorstw, osiągnęli wyniki na poziomie 5,3 punktów. Z kolei ci, w ocenie których jest to kosztowne narzędzie do wizualizacji danych, uzyskali 5 punktów, a osoby uważające ją za narzędzie do tworzenia raportów na podstawie danych historycznych — 4,9 punktów.
Niewiele przedsiębiorstw posługuje się powszechnym, wspólnym modelem danych. Ponad połowa respondentów posiada częściowe modele lub repozytoria danych, jednak zaledwie 1% firm dysponuje wspólnym modelem obejmującym całość danych.
Informacje o badaniu
Badanie dotyczące indeksu EPM zostało wykonane przez firmę analityczną Quocirca. Polegało ono na zebraniu ocen 800 osób należących do kadry kierowniczej przedsiębiorstw w Europie i Ameryce Północnej na temat procesów i dokładności informacji w reprezentowanych przez nich przedsiębiorstwach w sześciu różnych obszarach, obejmujących środowisko udziałowców, model marketingowy, model biznesowy, plan biznesowy, operacje biznesowe i wyniki biznesowe.
Przeczytaj także:
5 zabójców Twojego sukcesu
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zarządzanie wydajnością, monitorowanie i zarządzanie wydajnością przedsiębi, zarządzanie firmą, Oracle, indeks EPM