Utrata danych często z winy pracownika
2009-04-08 13:08
Pomimo wprowadzonej polityki bezpieczeństwa danych, aż 61 procent pracowników nadal naraża firmy na utratę kluczowych dokumentów. Przeprowadzone na grupie stu przedstawicieli biznesu badanie firmy Kroll Ontrack wykazało, że pracownicy wciąż częściej zapisują najcenniejsze firmowe pliki na prywatnych, lokalnych dyskach niż w zabezpieczonej firmowej sieci.
Przeczytaj także: Pracownicy a bezpieczeństwo danych
40 proc. respondentów internetowego badania wskazało, iż w firmach, w których pracują, wprowadzona została polityka bezpieczeństwa danych, dotycząca metod ich przetwarzania i przechowywania. Mimo tego ponad połowa z nich przyznaje, iż nie korzysta z firmowych zabezpieczeń, a 44 proc. w ogóle nie tworzy kopii bezpieczeństwa, które w przypadku utraty danych własnych bądź klienta mogą decydować o zerwaniu umowy, utracie milionów dolarów, a także reputacji firmy.- Częste zapisywanie danych jedynie na dyskach laptopów czy komputerów stacjonarnych wyraźnie wskazuje, że pracownicy nie korzystają z wprowadzonej w firmie polityki bezpieczeństwa danych. By uniknąć utraty kluczowych plików, niezwykle istotne jest więc stworzenie dla nich przejrzystej komunikacji i klarownych wytycznych. Ponadto organizacje powinny upewnić się, że usługi odzyskiwania danych zawierają się w ich całościowym planie zarządzania ciągłością działania. Dlatego też powinny one współpracować z ekspertami odzyskiwania i kasowania danych oraz informatyki śledczej, którzy w krytycznych sytuacjach pomogą im w sposób szybki i profesjonalny przywrócić utracone pliki. Pozwoli to tym samym na zabezpieczenie dokumentów, które zawierają niekiedy tak istotne informacje, jak plany projektowe firmy, arkusze kalkulacyjne przygotowywane dla klientów czy szczegółowe dane finansowe – mówi Paweł Odor, główny specjalista Kroll Ontrack w Polsce.
Obecnie firmy na całym świecie muszą być pewne co do tego, iż ich pracownicy stale otrzymują odpowiednie informacje dotyczące polityki bezpiecznego magazynowania firmowych danych. Pozwala to bowiem uzmysłowić im, jak wielkie straty mogą wyrządzić swej organizacji w momencie, gdy nie podporządkowują się odpowiednim procedurom.
- Przeprowadzone przez naszą firmę badanie ujawnia, że implementacja odpowiednich procedur związanych z bezpieczeństwem danych niestety nie gwarantuje ochrony kluczowych informacji firmy. Fakt ten, poparty wprowadzeniem ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa danych regulacji prawnych wzmacnia przekonanie, że firmy muszą być nieustannie przygotowane na utratę kluczowych danych na poziomie indywidualnego pracownika – dodaje Paweł Odor.
Informacje o badaniu
Internetowe badanie zostało przeprowadzone na grupie 100 pracowników piastujących wysokie stanowiska w różnych gałęziach biznesu.
Przeczytaj także:
Bezpieczeństwo danych w firmach 2007
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl