Branża FMCG: sprzedaż II 2009
2009-04-09 12:33
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok © fot. mat. prasowe
W obecnej chwili branża FMCG wyczekuje oznak wpływu spowolnienia gospodarczego na sprzedaż produktów szybkozbywalnych, tak aby dostosować swoje plany budżetowe do zmieniających się realiów rynkowych - podało Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż V 2009
Z Indeksu Koniunktury Konsumenckiej CMR wynika, że dane za luty 2009 pokazują nieco bardziej optymistyczny obraz niż zaraportowany w styczniu spadek sprzedaży FMCG. W lutym 2009, w porównaniu z lutym 2008, całkowity wolumen sprzedaży produktów paczkowanych nieznacznie wzrósł (o 2,6%), liczba transakcji zwiększyła się o niecały 1%. Obroty w ujęciu wartościowym wzrosły względem ubiegłego roku aż o 12,9%, ale jest to w dużej mierze efekt podwyżki cen w najważniejszych kategoriach produktowych pod względem wartości sprzedaży – papierosach, mocnych alkoholach i piwie. W ciągu roku średnia cena papierosów (na skutek podwyżek akcyzy) wzrosła o 20%, średnia cena wódki o 7%, a piwa o około 5%.Kategorie produktowe dla których w lutym 2009 zaraportowano spadki wolumenu sprzedaży w porównaniu z lutym 2008 to między innymi: kawa mielona, herbata, tłuszcze, cukierki, batony i wafle, jogurty. Do kategorii, których sprzedaż w sklepach osiedlowych wzrosła należą mocne alkohole, kawy rozpuszczalne, ciastka i słone przekąski.
Producenci FMCG, antycypując wpływ spowolnienia gospodarczego na decyzje klientów, starają się wprowadzać działania podtrzymujące wielkości zakupów, przynajmniej w ujęciu wolumenowym. Niektóre z nich to obniżki cen (na przykład na rynku jogurtów, serków homogenizowanych), wspieranie sprzedaży dużych opakowań (dotyczy między innymi chipsów i chrupek, gum do żucia, keczupów), uatrakcyjnienie wyglądu opakowań marek z niższego segmentu cenowego (mocne alkohole), wprowadzanie partii produktów z obniżoną ceną (np. papierosy), zwiększanie gramatury opakowań przy niezmienionej cenie (jogurty).
fot. mat. prasowe
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok
Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku to cotygodniowy monitoring wartości, wolumenu oraz liczby transakcji zakupowych dokonywanych przez Polaków w sklepach handlu tradycyjnego. Powstaje on w oparciu o dane skaningowe kodów kreskowych przy kasach sklepowych z ogólnopolskiej próby kilkuset tradycyjnych sklepów spożywczych. Wszystkie transakcje są na bieżąco odnotowywane w sklepach wyposażonych w kasy fiskalne i terminale CMR oraz transmitowane on-line na serwery Centrum Monitorowania Rynku.
Przeczytaj także:
Branża FMCG: sprzedaż IV 2009
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża FMCG, FMCG, produkty FMCG, rynek żywności, artykuły FMCG, produkty codziennego użytku