Kto ogląda filmy w kinie?
2009-04-12 00:01
Firma Acxiom postanowiła przedstawić profil osób z większych aglomeracji, które wybierają kino jako sposób spędzania wolnego czasu.
Przeczytaj także: Film "Barbie". Majstersztyk marketingu i koło zamachowe konsumenckiej lojalności
Kino jest jednym z najpopularniejszych sposobów spędzania wolego czasu przede wszystkim wśród młodych ludzi. Okazało się, że najwięcej, bo aż co trzeci badany (33,5%) jest w wieku 18-24 lata. Drugą najliczniejszą grupę stanowią nieco starsi respondenci – osoby w wieku 30-39 lat (27,7%), których również jest istotnie więcej niż w społeczeństwie. Na trzecim miejscu uplasowali się dwudziestolatkowie. Co piąty miłośnik tej formy rozrywki należy właśnie do grupy wiekowej: 25-29 lat. Pozostałe grupy wiekowe są zdecydowanie słabiej reprezentowane.Pochodną wieku jest wykształcenie badanej grupy. Entuzjaści kina to z reguły ludzie ze średnim (52,9%) lub wyższym (38,6%) wykształceniem z istotną nadreprezentacją w stosunku do całej populacji. Co czwarty badany (24,5%) to student. Podobny odsetek zwolenników tej formy spędzania wolnego czasu jest wśród pracowników biurowych (26,9%). Na dalszych miejscach, ale z istotną nadreprezentacją w stosunku do populacji, plasują się zawody o wyższym statusie społecznym i ekonomicznym tj. kierownicy i przedstawiciele wolnych zawodów (12,5%), specjaliści (11,9%) oraz prywatni przedsiębiorcy (5,6%).
Analizując wielkość gospodarstwa domowego badanej grupy respondentów Acxiom zauważył, że istotnie więcej w porównaniu do populacji jest osób z dwuosobowych gospodarstw domowych (23,4%). Taką zależność można tłumaczyć faktem, że do kina częściej chodzą młode pary bez dzieci, dysponujące większą ilością wolnego czasu. Z drugiej strony duży odsetek gospodarstw trzy-, czteroosobowych (51%) może być związany z tym, że część młodych kinomanów jeszcze się nie usamodzielniła. Z rodziną mieszka co trzeci badany (33,8%), czyli ponad dwa razy więcej niż w populacji. Istotnie więcej jest również osób wynajmujących mieszkanie (19,3%). Natomiast słabiej reprezentowani są właściciele mieszkań.
Zdecydowanie trzeba powiedzieć, że kinomani są to ludzie zamożni. Co trzeci miłośnik kina (31,5%) w bazie Acxiom pochodzi z gospodarstw o dochodach przekraczających 4000 PLN. Natomiast aż dwóch respondentów na pięciu (38,9%) deklaruje zarobki w granicach 2200 – 4000 PLN. Dodatkowo niemalże co trzeci badany wydaje tygodniowo na zakupy ponad 250 PLN. Odsetek ten jest dwa razy większy niż w populacji. Warto również zaznaczyć, że niemal dwie osoby na pięć (37,4%) w tej grupie spędziły ostatnio urlop w jakimś kraju europejskim, a 13,2% poza Europą.
Najpopularniejszymi hobby tych ludzi oprócz chodzenia do kina jest komputer/internet, spędzanie czasu w pubach i na dyskotekach, a także moda i słuchanie muzyki. W tej grupie swoje miejsce mają również zwolennicy rozmów o ekonomii, polityce i gospodarce, a także miłośnicy dobrej książki.
Informacje o badaniu
Dane do raportu pochodzą od respondentów, którzy wypełnili elektroniczną wersję Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług (OKPiU), dostępną na stronie www.kwestionariusz.pl. Profil opisuje grupę 3256 osób (tj. 13,3% wszystkich zarejestrowanych w bazie do końca lutego 2009 r. internautów).
Przeczytaj także:
Efekt Barbieheimer, czyli jak Polacy ruszyli do kin
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kino, oglądanie filmów, filmy, kinomani, filmy w kinie, styl życia Polaków, rozrywka