eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża HoReCa perspektywiczna

Branża HoReCa perspektywiczna

2009-04-14 14:00

Producenci artykułów żywnościowych dostrzegli w branży HoReCa strategicznego odbiorcę. Gdy na rynku detalicznym klienci przerzucają się na coraz tańsze towary, najchętniej marek własnych, rynek HoReCa ma przed sobą nadal dobre perspektywy.

Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2009

Według szacunków PMR, wartość rynku restauracyjnego, obejmującego rynek restauracji, fast foodów, kawiarni oraz barów alkoholowych w 2008 roku wyniosła 19,4 mld zł - oznacza to wzrost o 6,6 proc. w porównaniu z rokiem 2007. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że wartość rynku detalicznego wynosiła w tym czasie 217,5 mld zł i urosła względem 2007 roku o 6,4 proc., może się wydawać, że rynek HoReCa nie powinien producentów zbyt interesować.

Jest jednak inaczej, a to głównie ze względu na to, że rynek restauracyjny jest w Polsce nienasycony i będzie się rozwijał przez kolejne lata, głównie ze względu na zmieniające się zachowania społeczne.

- Decyzja o zaistnieniu naszych produktów na tym właśnie rynku wynikła przede wszystkim z jego dynamicznego rozwoju oraz dobrych rokowań na przyszłość - mówi Radosław Drzewiecki, dyrektor sprzedaży w firmie Globus Polska.

W latach 2005-08 polski rynek HoReCa wzrósł o 19 proc. dzięki rosnącej popularności jedzenia poza domem, większej zasobności portfeli polskich konsumentów, wzrostowi tempa życia i liczby gospodarstw jednoosobowych, w których się nie gotuje.

Do rozwoju rynku przyczyniała się również ekspansja centrów handlowych, sytuowanie punktów gastronomicznych na stacjach benzynowych, a także wzrost liczby powierzchni biurowych. Zdaniem analityków z firmy PMR, trudno się spodziewać, że takie tempo wzrostu się utrzyma.

Przewidują oni, że w latach 2009-10 spadnie z 6,6 do około 3 proc. Wpływ na to będzie miało osłabienie gospodarcze i gorsze nastroje konsumentów, skłaniające do poszukiwania oszczędności. Na mniejszy rozwój rynku będzie miało wpływ także zaostrzenie kryteriów udzielania kredytów, jak również trudności z pozyskaniem kapitału poprzez Giełdę Papierów Wartościowych, co doprowadzi do zahamowania ekspansji sieci gastronomicznych. Jednak producenci artykułów spożywczych nadal upatrują w branży HoReCa partnera, który pozwoli wygenerować dodatkowe przychody.

Jedna linia, dwóch odbiorców

Producenci starając się maksymalizować zyski i wykorzystać istniejące moce produkcyjne, znaleźli w branży HoReCa wdzięcznego odbiorcę. - Wszystkie produkty na rynek detaliczny i HoReCa produkujemy na tych samych liniach - mówi Michał Gryzio z działu marketingu firmy Polmlek. - Nie musimy ponosić żadnych dodatkowych kosztów na wymyślne opakowania, bo dla tego klienta nie ma ono znaczenia. Ważna jest zawartość i duża gramatura opakowania. Oczywiście, nie wolno sądzić, że właściciele restauracji to ludzie niepodatni na reklamę. Wyraża się ona jednak w zupełnie innych działaniach i nie wymaga funduszy na ciekawe opakowanie.

- Marketing produktu dla gastronomii jest inny, bo zupełnie inna jest grupa docelowa, jej oczekiwania odnośnie informacji i profesjonalnej obsługi - mówi Wojciech Tomczak, rzecznik prasowy Unilevera.

Dlatego Unilever, podobnie jak jego konkurenci, inwestuje w szkolenia dla kucharzy i szefów kuchni. Zdobywający umiejętności na takich kursach stają się lojalnymi odbiorcami produktów firmy. Swoje produkty w specjalnie stworzonych studiach kulinarnych promuje też Kamis i sieć Makro. Zaletą tego rodzaju spotkań jest to, że oprócz poznania gotowych przepisów i nowych składników, prowadzący szkolenia podają również konkretne kwoty, które należy wydać na przygotowanie potrawy.

Pozwala to właścicielom restauracji ustalić optymalną cenę dania. W Makro w stworzonym Centrum Ho- ReCa urządzono wzorcową kuchnię, gdzie prowadzone są szkolenia dla kucharzy, barmanów i baristów, a także urządzono piwniczkę win, w której organizowane są degustacje. Również firma Globus Polska, wprowadzając na rynek nową linię mieszanek warzyw i sałatek, prezentowała sposoby stylizacji potraw.
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012 Rynek HoReCa w Polsce 2012

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Edyta Kochlewska / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: