Branża HoReCa perspektywiczna
2009-04-14 14:00
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2009
- Narzędzia wspierające sprzedaż na rynku detalicznym, obsługę i edukację klienta są nieco inne niż w przypadku kanału HoReCa. Dlatego też zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowych produktów na polski rynek w dwóch etapach - w pierwszej kolejności na rynek detaliczny, a następnie gastronomiczny - mówi Radosław Drzewiecki z firmy Globus Polska.
Dokładnie odwrotną strategię przyjęła grupa Sobieski, która swoje produkty promuje głównie w kanale HoReCa. - Ze względu na uwarunkowania prawne w naszym kraju restauracje to jedno z nielicznych miejsc, gdzie można przeprowadzać akcje promocyjne i reklamowe alkoholi.
Stąd wiele marek właśnie w tym kanale walczy o zajęcie i ugruntowanie swojej pozycji w świadomości konsumenta. Jednocześnie w restauracjach, hotelach możemy bez pośpiechu próbować nowe alkohole, ocenić je i podjąć decyzję, czy będziemy chętni, aby nabyć je później w sklepie.
Dlatego jest szczególna dbałość o akcje i materiały marketingowe w tym kanale. Tym niemniej, tylko niektóre produkty z portfolio są promowane w kanale Ho- ReCa. W przypadku Grupy Sobieski są to: Wódka Sobieski, DANZKA Vodka, a także likiery Marie Brizard. Również za pośrednictwem tego kanału spółka zależna Grupy Belvedere, Sommelier Dystrybucja promuje wina, głównie w przedziale cenowym 40-200 zł - mówi Maciej Meyer, rzecznik prasowy Grupy Sobieski.
Gdzie jest mój kawałek tortu?
Niestety, każda z firm oszczędnie dzieli się informacjami o dochodach czerpanych z dostarczania produktów dla biznesu restauracyjnego. Wojciech Tomczak z Unilevera powiedział jedynie, że firma odnotowuje w tym sektorze na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrost obrotów. A także, że jego dynamika jest wyższa niż dla rynku detalicznego.
Radosław Drzewiecki z Globus Polska mówi: - Obecnie nasza sprzedaż dla sektora HoReCa utrzymuje się na stałym poziomie, co jest efektem koncentracji działań na przygotowaniach do wprowadzenia nowych produktów oraz pogrupowania ich w nowe kategorie. Sprzedaż produktów gastronomicznych stanowi u nas ok. 25-30 proc. dystrybucji na rynek krajowy.
Obsługujemy głównie dystrybutorów zaopatrujących sklepy detaliczne i branżę gastronomiczną oraz kilku klientów, specjalizujących się wyłącznie w obsłudze kanału HoReCa.
Grupa Sobieski w 2008 roku przejęła spółkę Maak, która zajmuje się dystrybucją alkoholi do hoteli, restauracji i punktów gastronomicznych na terenie województwa mazowieckiego i pomorskiego. Dzięki temu przejęciu roczny obrót sieci dystrybucyjnej Grupy Sobieski, szacowany na ponad miliard sto milionów złotych, w 2008 roku miał wzrosnąć o 30 mln zł - podano w komunikacie wydanym w momencie przejmowania firmy. Spółka nie podaje jednostkowych wyników poszczególnych spółek wchodzących w skład grupy, więc nie wiadomo, jakie były obroty spółki Maak w 2008 roku.
- Sprzedaż w kanale on-trade stanowi około 5 proc. całej sprzedaży grupy w kategorii wódki, jednak jej znaczenie jest bardzo istotne. W dużej mierze dzięki dystrybucji do segmentu HoReCa można było obserwować zachłyśnięcie się polskiego konsumenta winami z Nowego Świata, głowie chilijskimi i argentyńskimi, a także powrót ostatnio do win włoskich, hiszpańskich, a nawet francuskich (z wyjątkiem Bordeaux) - dodaje Maciej Meyer.Można więc sądzić, że producenci kanał HoReCa traktują bardziej jako pole doświadczalne dla działań na kliencie, który opatrzony z jego produktami w restauracji wybierze je też w sklepie. W tej sytuacji zyski osiągane ze sprzedaży w branży restauracyjnej schodzą na dalszy plan. Na zyski liczą zaś właściciele zakładów mięsnych Taurus, którzy produkują regionalne wyroby mięsne przy użyciu tradycyjnych metod, a od dwóch lat zajmują się także produkcją garmażeryjną.
- Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na szybkie jedzenie. Dlatego otwieramy kolejne bary, w których serwujemy dania z naszych zakładów - mówi Mariusz Jarosz z firmy Taurus. Spółka dwa lata temu zaczęła oprócz przetwórstwa mięsnego, produkować także wyroby garmażeryjne, m.in. pierogi i flaki. Obecnie Taurus produkuje dwie tony pierogów na dobę.
oprac. : Edyta Kochlewska / Rynek Spożywczy