Branża e-commerce w Polsce 2008
2009-04-19 09:18
Przeczytaj także: E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
Wartość rynkuNa podstawie deklaracji firm e-commerce w Polsce ustalono, że wartość rynku wynosi obecnie 11 miliardów złotych i zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku 36 procent.
Spowolnienie wzrostu
Z raportu wynika, że spowalnianie dynamiki wzrostu sektora jest naturalnym trendem zarówno wynikającym z sytuacji gospodarczej, jak i coraz bardziej nasycającego się rynku. Grupa e-commerce SMB szacuje, że w 2009 wartość rynku powiększy się o 20%. Wraz ze spowolnieniem wzrostu będziemy obserwowali stabilizację rynku.
Turystyka
Grupa e-commerce SMB podjęła próbę oszacowania rynku usług turystycznych sprzedawanych przez sieć. Z jej szacunków wynika, że jego wartość to około 800 milionów złotych.
Zakupy poza siecią
E-commerce ma bardzo duży wpływ na zakupy realizowane poza siecią. Jak wynika z raportu ponad 90 procent internautów szuka w sieci informacji o produktach by potem kupić je w tradycyjnym sklepie. Wartość produktów kupionych na tradycyjnym rynku pod wpływem Internetu wynosiła w 2008 około 17 mld PLN (w 2007 ok. 9 mld PLN, wzrost o 89%). Doświadczenia rynków bardziej rozwiniętych wskazują, że trend poszukiwania w sieci informacji o produktach, które konsumenci kupią później w sklepie będzie coraz silniejszy. Wynika to z tego, że dynamika wzrostu handlu tradycyjnego jest większa niż handlu w Internecie.
Szacowanie 2009 roku
Autorzy badania uważają, że rynek e-commerce w 2009 roku przekroczy 13,2 mld PLN (wzrost o 20% rok do roku), wliczając usługi turystyczne osiągnie około 14,5 mld PLN. Bez stymulacji handlu transgranicznego (komentowane w prasie ograniczenia w zamawianiu towarów z Polski nawet w krajach Unii Europejskiej) oraz przy niskiej wartości złotówki nie należy się spodziewać znaczącego wzmacniania zakupów za granicą. Wzmocni się efekt wykorzystania Internetu do wyszukania najkorzystniejszej oferty, nawet jeśli zakup nastąpi poza siecią. Wartość zakupów dokonywanych poza Internetem, a pod jego wpływem może osiągnąć nawet 25mld PLN. Najważniejszymi zaś wyzwaniami dla przedsiębiorców jest dopasowanie strategii swojego biznesu do wolniejszego wzrostu (co może spowodować silniejszą konkurencję w sektorze) oraz, w przypadku firm obecnych również poza Internetem - próby zwiększania „efektu offline”.
![E-commerce powoli hamuje [© David Guenther Unsplash ] E-commerce powoli hamuje](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/e-commerce/E-commerce-powoli-hamuje-247380-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl