eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyTelefonia ruchoma: ceny usług 2008

Telefonia ruchoma: ceny usług 2008

2009-04-23 12:00

Przeczytaj także: Ceny usług telefonii ruchomej 2005-2007

fot. mat. prasowe

Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego

Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego

Kolejny rok z rzędu największe miesięczne wydatki na telefon ponosili klienci abonamentowi i z roku na rok wydatki te rosną – z 83,7 PLN w roku 2007 do 90,7 PLN w roku 2008. Zdecydowanie mniej za telefon płacą klienci usług przedpłaconych oraz mix. W obu przypadkach z roku na rok miesięczne wydatki ulegają nieznacznemu spadkowi, są jednak porównywalne.

Wnioski z raportu

fot. mat. prasowe

Roczne ceny koszyków dla średnio aktywnych użytkowników usług typu post-paid i pre-paid łącznie (z p

Roczne ceny koszyków dla średnio aktywnych użytkowników usług typu post-paid i pre-paid łącznie (z parytetem siły nabywczej)

Według danych Teligen na luty 2009 roku, koszyki usług dla Polski we wszystkich trzech analizowanych wariantach klienta średnio aktywnego (post-paid, pre-paid, post-paid i pre-paid łącznie) plasowały się w zestawieniu wybranych 19 krajów Unii Europejskiej poniżej średniej dla tych krajów. Zdecydowanie najkorzystniej w punktu widzenia kosztów ponoszonych przez klientów sieci, prezentował się koszyk klienta abonamentowego – 946 PLN. Droższy był koszyk klienta usług przedpłaconych – 1461 PLN. Łączny koszyk usług był z kolei aż o 241 PLN tańczy niż średnia dla wszystkich analizowanych krajów.

Z roku na rok w Polsce utrzymuje się trend, zgodnie z którym koszyk usług przedpłaconych jest zdecydowanie droższy od koszyka abonamentowego, co jest efektem m.in. wyższych podstawowych cen połączeń głosowych pre-paid wobec post-paid, w ofertach uwzględnionych przez Teligen, jak również w innych ofertach analizowanych przez UKE.

UKE zaznacza, że analizując koszyki usług zasadnym jest odniesienie się do danych o cenach zawartych w 14 Raporcie Implementacyjnym Komisji Europejskiej, gdzie zaprezentowane zarówno w Raporcie jak i w jego streszczeniu ceny miesięcznych koszyków usług dla Polski oraz wybranych przez Teligen polskich operatorów, w niektórych przypadkach wzrastały na przestrzeni lat 2007-2008. Taki stan rzeczy stanowi efekt spadku wartości złotego wobec euro, co w konsekwencji powoduje pozorny wzrost ceny usługi, nawet gdy jej realna cena dla konsumenta w walucie krajowej spada. Warto podkreślić, iż UKE nie odnotowało w analizowanym okresie wzrostów cen detalicznych usług, które mogłyby realnie wpłynąć na wzrost ceny koszyków, przy poczynionych przez Teligen założeniach. Co więcej w innych fragmentach Raportu Polska prezentowana jest jako kraj charakteryzujący się jednymi z najniższych cen usług mobilnych w Unii Europejskiej już w 2007 roku, co częściowo potwierdza korzystną dla konsumentów tendencję spadku krajowych cen usług telefonii ruchomej.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: