Trendy w polskiej bankowości
2004-01-17 01:05
Przeczytaj także: Polskie banki daleko w tyle
Bardzo podobnie wygląda rozkład czynników, które, zdaniem przedstawicieli banków, w największym stopniu przyczyniają do obniżenia satysfakcji oraz lojalności klientów. W opinii bankowców, na obniżenie satysfakcji klientów największy wpływ mają elementy związane z formą świadczenia usług, a zwłaszcza jakość obsługi oraz dostęp do produktów. Rzadziej w tym kontekście wskazuje się na elementy związane z samym produktem, takie jak jego atrakcyjność czy kompleksowość. Na obniżenie satysfakcji klientów stosunkowo istotny wpływ ma natomiast koszt produktu. Wiarygodność i zaufanie do banku nie powodują wzrostu satysfakcji, jednak ich utrata może być, zdaniem bankowców, poważnym źródłem niezadowolenia.
Cele banków
Najważniejszym zadaniem banków w najbliższym czasie będzie pozyskiwanie nowych klientów. Tak wynika z oceny celów strategii biznesowej. Przedstawiciele największych banków oceniali poszczególne cele strategii biznesowej na skali czteropunktowej. Hierarchia przedstawia się następująco: na pierwszym miejscu bankowcy stawiają zdobywanie nowych klientów, na dalszych miejscach znalazły się: zmniejszenie kosztów działalności, rosnące wpływy od klientów istniejących, wprowadzanie nowych produktów i usług, zdobywanie nowych rynków i na końcu zwiększanie wartości akcji. Warto zauważyć, że bankom bardziej zależy na pozyskiwaniu nowych klientów niż na utrzymaniu czy zwiększeniu współpracy z obecnymi. Zwiększenie wartości akcji najwyraźniej nie jest celem samym w sobie, ale wynika z pozostałych celów marketingowych.
fot. mat. prasowe
Jakie środki zwiększają zyskowność działalności bankowej?
W badaniu przyjęto założenie, że strategia wielokanałowa i wdrażanie systemów CRM nie są celem strategii marketingowej, ale służą efektywnemu osiągnięciu takich celów. Sami bankowcy oceniają, że wielokanałowość i nowe technologie w istotny sposób przyczynią się do zwiększenia zyskowności działalności bankowej. 23 proc. przedstawicieli największych banków uważa, że elektroniczne kanały komunikacji zadecydują o skuteczności i zyskowność działalności bankowej w przyszłości, także 23 proc. jest zdania, że o skuteczności działalności bankowej zadecydują nowoczesne technologie, natomiast 24 proc. przedstawicieli banków uważa, że o skuteczności i zyskowności zadecyduje obniżenie kosztów działalności bankowej. Pozostałe odpowiedzi wymieniano nie częściej niż w 12 proc. przypadków.
fot. mat. prasowe
Podsumowując wyniki badania należy stwierdzić, że środowisko przedstawicieli największych banków polskich dostrzega duży potencjał w zwiększeniu dostępności swoich usług poprzez wiele kanałów. Bankowcy widzą konieczność efektywnego funkcjonowania nowego systemu, co przede wszystkim oznacza możliwość zintegrowania wielu kanałów oraz możliwość oferowania produktów równolegle w wielu kanałach.
Większość analizowanych banków zaoferowała już klientom dostęp przez kanały elektroniczne. Jednakże niewiele banków posiada obecnie rozwiązania informatyczne, które by ich satysfakcjonowały. W najbliższym czasie tylko 5 na 31 banków jest zdecydowana, że nie podejmie działań zmierzających do wdrożenia nowych rozwiązań do efektywnego zarządzania relacjami z klientami.
Przeczytaj także:
Liczba przelewów Express Elixir w III 2025 wzrosła o 25% r/r
![Liczba przelewów Express Elixir w III 2025 wzrosła o 25% r/r [© Gosia K. z Pixabay] Liczba przelewów Express Elixir w III 2025 wzrosła o 25% r/r](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/banki/Liczba-przelewow-Express-Elixir-w-III-2025-wzrosla-o-25-r-r-265952-150x100crop.jpg)
1 2