Firmy nieprzygotowane na przyjęcie euro
2009-04-23 10:30
Czy Pana/Pani firma skorzysta na wejściu Polski do strefy euro? © fot. mat. prasowe
Polscy przedsiębiorcy już teraz powinni wykonać analizy oraz rozpocząć przygotowania do wprowadzenia euro. Tymczasem, z badań przeprowadzanych przez firmę doradczą Deloitte wynika, że aż 59% firm nie prowadzi żadnych przygotowań do przyjęcia nowej waluty. Bezczynność w planowaniu tego przedsięwzięcia może spowodować nie tyko brak zasobów na przeprowadzenie przyjęcia euro, ale także uniemożliwić szansę optymalizacji kosztów konwersji przy wykorzystaniu funduszy UE - alarmują eksperci Deloitte.
Przeczytaj także: Przyjęcie euro a obawy Polaków
Pod koniec października 2008 roku Rada Ministrów zaakceptowała „Mapę drogową przyjęcia euro przez Polskę”. Zgodnie z jej założeniami, opracowanie narodowego planu wprowadzenia euro planowane jest na I kwartał 2009 roku a wejście do systemu ERM II na jego pierwszą połowę. Mimo zapowiedzi, dotychczas nie ogłoszono szczegółowego harmonogramu konwersji na euro. Jednak zdaniem ekspertów niezależnie od statusu prac nad „mapą drogową” polscy przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do przyjęcia nowej waluty.Eksperci Deloitte szacują, że średni czas związany z właściwym przygotowaniem się do przyjęcia euro wynosi w przypadku instytucji finansowych około 2,5 roku. Firmy telekomunikacyjne, podobnie jak przedsiębiorstwa z szeroką bazą klientów, muszą zaplanować na to przedsięwzięcie ok. 1,5 roku. Natomiast mniejsze firmy produkcyjne, usługowe i handlowe powinny podjąć przygotowania ok. 9 miesięcy przed wprowadzeniem „podwójnych cen”.
„Wprowadzenie euro w Polsce będzie wiązało się także z poniesieniem realnych nakładów finansowych. Szacujemy, że polskie przedsiębiorstwa na wprowadzenie nowej waluty wydadzą jednorazowo około 0,3% swoich rocznych przychodów. Przykładowo, komercyjny bank o rocznych przychodach 3,5 mld zł wyda na konwersję 10,5 mln zł” - mówi Emilian Półrolnik, Menedżer z Deloitte.
fot. mat. prasowe
Czy Pana/Pani firma skorzysta na wejściu Polski do strefy euro?
„Mimo pozytywnego nastawienia do wprowadzenia w Polsce euro, aż 59% ankietowanych firm nie planuje przeprowadzenia żadnych działań przygotowujących do przyjęcia nowej waluty. Może to wynikać wyłącznie z braku świadomości co do konieczności podjęcia takich działań. To moim zdaniem jasny sygnał dla Rządu, że niezbędne będzie przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla firm, ale przede wszystkim oficjalne pokazanie drogi dojścia do przyjęcia Euro, z konkretnymi datami” - podkreśla Jakub Bojanowski, Partner z Działu Zarządzania Ryzykiem Deloitte.
Przeczytaj także:
Euro w Polsce: dyskusje wśród Polaków nie cichną, są za czy przeciw?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
przyjęcie euro, przystąpienie do strefy euro, wejście do strefy euro, wprowadzenie euro, badania kadry zarządzającej