Fałszywe strony WWW: firma Ford przynętą
2009-04-22 11:08
Wzrost ilości fałszywych programów antywirusowych w 2008 r. i w pierwszych 3 miesiącach 2009 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Cyberprzestępcy wykorzystują Google Trends
Firma Panda Security, specjalizująca się w wykrywaniu i analizie złośliwego oprogramowania, doniosła o wykryciu ataku typu black hat SEO. Atak przeprowadzony został z wykorzystaniem wyszukiwarek internetowych oraz nazwy producenta samochodów Ford jako przynęty, która umożliwiła rozpowszechnianie złośliwego oprogramowania w internecie. Panda Security wykryła 1,2 mln wyników wyszukiwania, związanych z firmą Ford Motor Co., wskazujących na szkodliwe strony.Fałszywy program atakuje przez fikcyjny film
Złośliwe oprogramowanie rozpowszechniane jest poprzez wyniki fikcyjnych stron na temat Forda, które pojawiają się w wyszukiwarkach internetowych. Internauta, który kliknie na złośliwą stronę automatycznie przekierowywany jest na witrynę, na której powinien znajdować się materiał wideo. Jednak, aby uruchomić film konieczne jest pobranie dodatkowego programu. Program ten to nic innego, jak fałszywy program antywirusowy. Panda Security wykryła dwa fałszywe programy antywirusowe, rozpowszechniane w opisany powyżej sposób – MSAntiSpyware2009 oraz Anti-Virus-1.
Zmanipulowane ofiary same infekują swój komputer
Wymienione fałszywe programy antywirusowe stworzono, aby przekonać użytkowników, że ich komputery zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. Zainstalowane fałszywe oprogramowanie przeprowadza symulację skanowania systemu i rzekomo wykrywa złośliwe kody w komputerze. Po przeprowadzeniu skanowania proponowana jest użytkownikowi (za pomocą okien pop-up lub banerów) możliwość zakupu płatnej wersji fałszywego programu antywirusowego, który miałby zneutralizować zagrożenia. W przypadku rezygnacji z zakupu złośliwy kod uniemożliwia prawidłowe działanie komputera, aby ostatecznie skłonić użytkowników do nabycia produktu.
Ewolucja procesu rozpowszechniania fałszywych programów antywirusowych
fot. mat. prasowe
Wzrost ilości fałszywych programów antywirusowych w 2008 r. i w pierwszych 3 miesiącach 2009 r.
„Tego rodzaju złośliwe kody tworzone są w celu generowania zysków poprzez nakłanianie użytkowników do zakupu bardziej zaawansowanej wersji fikcyjnego produktu" – wyjaśnia Maciej Sobianek, specjalista ds. bezpieczeństwa Panda Security Polska.
W opinii Laboratorium Panda Security charakterystyczną cechą tej infekcji jest to, że reprezentuje ona jeden z niewielu ataków typu black hat SEO, który skierowano w pojedynczą markę.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl