60% nastolatków internautami
2004-01-19 10:38
58 procent polskich nastolatków w wieku 15 - 19 lat korzysta z internetu przeglądając strony www. 48 procent z nich używa programów pocztowych. Pozostałe 10 procent używa do komunikacji wyłącznie coraz popularniejszych komunikatorów internetowych.
Przeczytaj także: Polski Internet w 2003 r.
Największy odsetek młodych internautów – 84 procent – występuje w miastach o liczbie ludności w przedziale 50 – 100 tysięcy i w miastach największych, powyżej 500.000 mieszkańców, gdzie odsetek ten sięga 70 procent. Najniższy odsetek nastoletnich internautów jest na wsiach i wynosi tam 48%.Penetracja internetu w Polsce wyniosła na koniec 2003 roku 23 procent. W porównaniu do 2002 roku jest to wzrost o 6 punktów procentowych, natomiast w stosunku do 2001 liczba internautów niemal podwoiła się.
Znacząco wzrosła częstotliwość korzystania z internetu. Na przestrzeni ostatnich trzech lat analitycy GfK prześledzili jak wzrastał odsetek korzystających z sieci kilka razy w tygodniu pośród tych, którzy deklarowali korzystanie z sieci w ogóle. Okazało się, że o ile w latach 2001-2002 odsetek ten wzrósł o około 3 punkty, o tyle przyrost w ciągu ostatniego roku wyniósł aż 16 punktów procentowych.
Na przestrzeni ostatnich trzech lat wzrósł odsetek domowych użytkowników internetu wśród ogółu internautów. Wzrost wyniósł 5 punktów procentowych – jest to trend, który stymuluje handel w sieci. Wzrósł również odsetek zaglądających tam kobiet, z 38 procent w 2001 do 45 na koniec ubiegłego roku.
Zmienił się rodzaj łącza, z jakiego korzystamy przy połączeniach z siecią, zarówno w domu jak i w miejscu pracy. W 2001 roku 85 procent domowych łączy stanowiły połączenia modemowe typu dial-up. W roku 2002 rozpoczął się odwrót od tej technologii, rezygnuje z niej wówczas 14 procent internautów, w ubiegłym roku kolejnych 10 procent, także obejmuje ona w tej chwili nieco ponad 60 procent łączy domowych. To przejście odbyło się w kierunku łącza stałego, które, bez wątpienia, za sprawą licznych promocji, wkroczyło do naszych domów. Obecnie takowe posiada 36 procent internautów korzystających z sieci w domu. Dla porównania w 2001 było ich o dwie trzecie mniej.
Jeszcze większą dynamikę tego zjawiska analitycy GfK notują w odniesieniu do połączeń w miejscach pracy Polaków. Tam połączenia typu dial-up to w tej chwili 33 procent rynku, podczas gdy jeszcze trzy lata temu stanowiły prawie 66 procent. I tak jak w przypadku połączeń domowych, tak i w naszych biurach wypierają je łącza stałe – ich odsetek w stosunku do 2001 roku podwoiła się.
Przeczytaj także:
Jakie strony internetowe popularne w Wielkanoc?
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl