Rośnie rynek aromatów spożywczych
2009-04-28 13:05
Przeczytaj także: Przemysł cukierniczy - inwestycyjny zastój
Na rynku występuje bardzo silna konkurencja, ale dominują firmy zachodnie - stwierdza Katarzyna Jaskulska-Niwińska, dyrektor handlowy Jaskulski Aromaty. Co rusz otwierają się nowe agencje, firmy pośredniczące w zbycie lub wyłączni dystrybutorzy, reprezentujący światowych potentatów. W przeciwieństwie do analiz globalnych, nie ma jednak dostępnych danych o krajowym rynku aromatów. Nie dysponuje nimi ani PIDŻ, ani najwięksi producenci.
Kilku rozmówców ocenia natomiast, że aromaty produkowane w Polsce, w większości z importowanych komponentów, mają w nim 10-20-proc. udział. - Rynek opanowali globalni producenci aromatów, taka tendencja występuje na całym świecie, bowiem międzynarodowe koncerny spożywcze stosują centralny system zakupów - mówi Władysław Brud. Uważa on, że lokalni producenci mają swoje nisze co najmniej z dwóch powodów. Zaopatrują małe zakłady przemysłu spożywczego, potrzebujące aromaty najwyżej w opakowaniach litrowych, a nie w standardowych opakowaniach w beczkach (30-100 kg), przy czym nie podwyższają zbytnio ceny "detalicznej". Ponadto to oni są pod ręką klientów, mogą szybko dostarczyć kolejne próbki do testowania nowego smaku i udostępnić swoje laboratoria dla ich potrzeb. W tej sytuacji nasza niższa cena wcale nie jest najważniejszym kryterium zakupu - stwierdza prezes Aroma-Pollena. - Dlatego zresztą mamy spore grono odbiorców należących do topowych producentów spożywczych w swoich branżach.
Podobnie ocenia pozycję spółki Jaskulski Aromaty jej przedstawicielka. - Niewątpliwie od kilku tygodni, gdy złoty osłabł, nasza pozycja konkurencyjna się wzmocniła, a przecież odbiorcy szukają wszelkich form oszczędności - podkreśla Katarzyna Jaskulska-Niwińska. Także Wojciech Hoffmann pozytywnie ocenia przyszłość krajowych producentów - Kryzys w mniejszym stopniu dotknie małych i średnich producentów rynku spożywczego w Polsce, a w ślad za nim także nas, co nie jest takie pewne w przypadku globalnych graczy uzależnionych w większym stopniu od popytu na rynkach światowych - uważa.
Jedynym powodem do narzekań są, według prezesa Hoffmanna, częste zmiany przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również produkcji aromatów, wynikające z dostosowywania się polskiego prawa do przepisów unijnych. Powodują one duże problemy finansowe i organizacyjne, na przykład konieczność wdrażania programu REACH.
Całkiem inną opinię na temat pozycji naszych producentów wyraża Cezariusz Tolak, współwłaściciel hurtowni spożywczej Merkur z Warszawy: - Aromaty to dosyć ważny produkt w naszej ofercie, ale jego udział maleje systematycznie od lat w naszych obrotach - stwierdza.
Powodów należy szukać w przemianach, jakim podlega m.in. rynek cukierniczy i piekarniczy. W trosce o wydajność i oszczędność pracy piekarze coraz powszechniej sięgają po "miksy piekarnicze" - mające w sobie mieszanki mąki, polepszacze, tłuszcze, enzymy, emulgatory oraz właśnie aromaty i barwniki. Wystarczy wrzucić taką mieszankę do kadzi, dolać wody i mleka i włączyć maszynę do mieszania. Produkcją miksów zajmują się specjalne firmy globalne, jak: Puratos, Credin, Aco, Kompleta. One jednak kupują aromaty od czołowych producentów.
Co na topie?
Oczywiście, że zmieniają się zapotrzebowania na aromaty - mówi Władysław Brud. - Ale pamiętajmy też, że przeciętny odbiorca nie eksperymentuje i woli, w ślad za konsumentami jego wyrobów, raczej tradycyjne zapachy. W spółce Jaskulski Aromaty także nie obserwują, żeby ktoś zbyt często dzwonił do nich i szukał oryginalnego aromatu. Ale zdarzały się takie zamówienia, jak np.zapachu kruchego ciasta, kawy aromatyzowanej zapachem śmietanki czy masła szkockiego, co by to nie oznaczało...
Przeczytaj także:
Soja jako alternatywa dla mięsa. Które mity o soi są prawdziwe?
![Soja jako alternatywa dla mięsa. Które mity o soi są prawdziwe? [© igor dutina - fotolia.com] Soja jako alternatywa dla mięsa. Które mity o soi są prawdziwe?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/soja/Soja-jako-alternatywa-dla-miesa-Ktore-mity-o-soi-sa-prawdziwe-254857-150x100crop.jpg)
oprac. : Piotr Stefaniak / Rynek Spożywczy
Więcej na ten temat:
substancje aromatyczne, aromaty spożywcze, rynek aromatów, przemysł spożywczy, aromaty, aromaty naturalne, aromaty syntetyczne