Rośnie rynek aromatów spożywczych
2009-04-28 13:05
Przeczytaj także: Przemysł cukierniczy - inwestycyjny zastój
Inaczej ocenia sytuację odbiorca aromatów, ZPC Mieszko. - Wyraźną tendencją rynkową w naszej branży jest stosowanie aromatów naturalnych - mówi Marek Moczulski, prezes zarządu. - Jeżeli chodzi o nowe trendy smaków, to obecnie popularne są kompozycje tworzone poprzez wzbogacanie popularnych nadzień aromatami przypraw. W przypadku tego producenta są to np. nadzienie czekoladowe z dodatkiem chili (Mieszko Chocoladorro) lub łączenie smaków. Wyraźnym trendem jest także przenoszenie do nadzień pralin smaków z innych słodyczy, deserów czy wypieków: czekoladka o smaku sernika z pomarańczą (Mieszko Bellissima), czekolada na gorąco połączona ze śmietanką i nutką koniaku (czekoladka Choco&Cream Mieszko), lody waniliowe (Mieszko Chocoladorro).
Nowości u nas to aromaty w formie granulatu - uważa Katarzyna Jaskulska- Niwińska. - Lepiej np. nadają się do mieszanek herbat, ponieważ wolniej uwalniają swój zapach, a przy tym nie wysypują się z torebek. Jednak pamiętajmy, że nowe aromaty i tendencje kształtują globalni producenci. To oni też najlepiej potrafią wmówić klientom, co jest dla nich ważne i potrzebne.
Czym są aromaty?
Ustawa o bezpieczeństwie żywności definiuje aromaty jako środki aromatyzujące, substancje aromatyczne, preparaty aromatyczne, aromaty przetworzone, aromaty dymu wędzarniczego lub ich mieszaniny, przeznaczone do użycia w środkach spożywczych albo na ich powierzchni, w celu nadania zapachu lub smaku. Za aromaty nie uznaje się m.in. substancji jadalnych i produktów przeznaczonych do spożycia w stanie niezmienionym, z lub bez procesów rekonstytucji, substancji, które posiadają wyłącznie słodki, kwaśny lub słony smak albo produktów pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego naturalnie posiadających właściwości aromatyzujące.
Rozróżnia się następujące rodzaje substancji aromatycznych:
naturalne - otrzymane przez odpowiednie procesy fizyczne (destylacja i ekstrakcja), enzymatyczne i mikrobiologiczne z surowców pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, zarówno nieprzetworzonych, jak i przetworzonych do spożycia tradycyjnymi metodami (np. suszenie, fermentacja, prażenie);
identyczne z naturalnymi - otrzymane przez chemiczną syntezę lub wyodrębnienie przy zastosowaniu procesów chemicznych;
syntetyczne - otrzymane na drodze syntezy chemicznej i nie posiadające chemicznie identycznych odpowiedników substancji naturalnych występujących w produktach pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.
Najpowszechniejszymi formami aromatów są:
aromaty płynne - ciekłe mieszaniny substancji aromatycznych i właściwie dobranego nośnika. Nośnikiem jest zwykle glikol 1,2- propylenowy, trójacetyna, etanol;
aromaty proszkowe - substancje aromatyczne naniesione na proszkowy nośnik za pomocą suszenia rozpyłowego. Nośnik ma zwykle charakter węglowodanowy. Jest nim zazwyczaj maltodekstryna, glukoza, guma arabska, pektyna.
Nowe przepisy
W najbliższym czasie rynek barwników i aromatów spożywczych czekają zmiany, związane z wydaniem przez Parlament Europejski w grudniu 2008 roku nowych rozporządzeń, dotyczących stosowania dodatków do żywności. Rozporządzenia te ustanawiają m.in. listę substancji aromatycznych dopuszczonych do stosowania w żywności, wprowadzają nowe przepisy w zakresie znakowania produktów zawierających aromaty naturalne, oraz precyzują określenie "naturalny" w stosunku do barwników.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 20 stycznia 2011 roku.
Przeczytaj także:
Soja jako alternatywa dla mięsa. Które mity o soi są prawdziwe?
oprac. : Piotr Stefaniak / Rynek Spożywczy
Więcej na ten temat:
substancje aromatyczne, aromaty spożywcze, rynek aromatów, przemysł spożywczy, aromaty, aromaty naturalne, aromaty syntetyczne