Wskaźnik Optymizmu - I 2004
2004-01-21 00:03
W styczniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) wzrósł o ponad 3 punkty, dzięki czemu odrobił straty z grudnia. Wzrosła też wartość obu składowych WOK - Klimatu Gospodarczego (+5,78 pkt.) i Skłonności do Zakupów (+1,54 pkt.). W styczniu nieco więcej zyskał ponadto Wskaźnik Oczekiwań (+3,31 pkt.) niż Wskaźnik Ocen Bieżących (2,75 pkt.).
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu - VII 2004
Poprawie nastrojów wśród konsumentów towarzyszy jednak nasilenie obaw o wzrost cen. Zdaniem blisko połowy badanych (46%) w ciągu najbliższych 12 miesięcy powinniśmy oczekiwać wzrostu cen. Obawy te należy wiązać z perspektywą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Respondenci pytani, jak ich zdaniem, będą się zmieniać ceny różnych produktów coraz częściej są przekonani, że będziemy mieli do czynienia ze wzrostem cen. Obecny poziom obaw przed wzrostem cen nie był notowany od bardzo dawna.fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej".
Ostatnie badanie przeprowadzono między 7 a 13 stycznia 2004 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 998 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu - VI 2004

oprac. : Ipsos