Lojalność polskich konsumentów
2004-01-21 10:10
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Programy lojalnościowe? Tak, ale intuicyjne i nieskomplikowane
Przebadano 463 losowo wybrane osoby z województwa mazowieckiego. Jedynie 53 osoby, a więc 11% respondentów zadeklarowało uczestnictwo w programie lojalnościowym, motywacyjnym lub przynależność do klubu konsumenckiego. 88% z nich jest zadowolonych ze 'swojego' programu.47% uczestników programów jest związanych ze spółką z branży paliwowej, a 11% - z telekomunikacyjnej. Inne wymieniane branże to: branża tytoniowa, gastronomiczna, odzieżowa, kosmetyczna, usługowa, wydawnicza, hotelarska i handlowa.
73% opisanych przez uczestników programów, to programy motywacyjne polegające na otrzymywaniu punktów w zamian za zakup produktu lub usługi organizatora. Po zebraniu odpowiedniej ich liczby, punkty mogą być wymieniane na różnorodne nagrody. W 35% przypadków punkty można wymieniać na pewną dodatkową ilość nabywanego wcześniej produktu/usługi lub zniżkę przy jego zakupie, np. za zakup kilku kubków kawy należy się dodatkowy kubek kawy gratis.
47% organizatorów przesyła uczestnikom informacje o najnowszych promocjach, a 32% - życzenia okolicznościowe. 28% wymienionych programów oferuje uczestnikom specjalne przywileje, takie jak karta rabatowa zapewniająca zniżki na produkty/usługi innych firm niż organizator programu/klubu.
W tym przypadku nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy ilością przywilejów a wielkością dokonywanych zakupów, organizatorzy liczą na długofalowe korzyści związane z psychologicznymi mechanizmami przywiązania konsumentów, takimi jak na przykład tzw. reguła wzajemności, czy utożsamianie się z marką.
Również w 28% przypadków uczestnicy programów otrzymują zaproszenia na imprezy, między innymi: specjalne seanse filmowe, pikniki, etc., w 22% - zaproszenia do konkursów i gier promocyjnych, w 15% - upominki firmowe.
Jak przedstawia się ten wynik w relacji do oczekiwań konsumentów?
Największy odsetek ogółu badanych - 29% chętnie zbierałoby przy każdym kolejnym zakupie produktu/usługi punkty, które następnie wymieniane byłyby na nagrody. 26% najchętniej zgodziłoby się na podobne rozwiązanie, gdyby nagrodą były zniżki przy kolejnych zakupach lub otrzymanie dodatkowo pewnej ilości nabywanego produktu nieodpłatnie. Jedynie 19% konsumentów w ramach uczestnictwa w programie lojalnościowym najchętniej korzystałoby ze specjalnych przywilejów, takich jak posiadanie karty klubowej i zniżki na zakup produktów i usług innych firm, 10% - chciałoby otrzymywać zaproszenia na imprezy, 5% - upominki firmowe, 3% - informacje o promocjach, a jedynie 1% - życzenia okolicznościowe.
oprac. : ContactPoint