Zarządzanie wizerunkiem firmy w Internecie
2009-04-30 13:28
Przeczytaj także: Wizerunek firmy w Internecie istotny
Angażuj społeczności internetowe
W każdej firmie łatwo jest znaleźć kilku entuzjastów internetu, którzy zechcą zaangażować się w dialog ze społecznościami internetowymi. Najważniejsze jednak jest, aby te osoby, które będą zabierały głos w dyskusjach w internecie, były w 100 procentach transparentne. Nie powinny ukrywać tego, że są zatrudnione w firmie. Pełna otwartość uwiarygodni ich przekaz. Plagą polskiego internetu są moderowane fora. Internauci są niezwykle wyczuleni na próby ich oszukiwania. Odejście od zasady przejrzystości relacji zaangażowanych w dyskusję osób może stać się przyczynkiem do problemów firmy lub marki. Spontaniczni adwokaci powinni być klasyczną forpocztą firmy, marki lub osoby w internecie. To oni będą przekazywać do sieci pozytywne informacje oraz wyjaśniać nieścisłości lub półprawdy.
Pozyskuj niezależnych rzeczników marki, przekonuj osoby nieprzychylne
Otwarta polityka komunikacji pozwoli z czasem angażować innych rzeczników marki, którzy niekoniecznie muszą być związani z samą firmą. Badanie przeprowadzone przez Weber Shandwick w 2008 roku dowiodło, że rzecznictwo marki pozyskuje nowych i lojalnych klientów pięć razy lepiej niż reklama. Dodatkowo wykazało, że średnio 1/3 użytkowników danej marki została pozyskana poprzez spontanicznych rzeczników marki, czyli z polecenia. Zatem gra jest rzeczywiście warta świeczki.
Bardzo ważne jest prowadzenie dialogu z otoczeniem, zanim realne zagrożenie dotknie firmę. Społeczność zaangażowanych rzeczników marki jest najlepszym panaceum na obronę przed atakami. Żeby prowadzić dyskusję z rzecznikami marki, należy ich zidentyfikować. Doskonale nadaje się do tego metodologia Weber Shandwick Advocacy Ignition™, która umożliwia stworzenie precyzyjnej mapy rzeczników i przeciwników marki oraz strategii komunikacji z tymi grupami.
Wyniki ankiet internetowych z badania „Ryzykowny biznes: reputacja online” opracowało Economist Intelligence Unit i na tej podstawie agencja Weber Shandwick sporządziła raport. Zawiera on przedstawione w artykule konkluzje. Weber Shandwick podkreśla jednak, że wyniki badania nie oddają ściśle poglądów Weber Shandwick czy Economist Intelligence Unit. Dopełniono wszelkich starań, aby informacje zawarte w raporcie były wiarygodne, jednak żadna ze stron przeprowadzających badanie nie bierze odpowiedzialności za prawdomówność osób, które wzięły udział w tym badaniu.
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .
Przeczytaj także:
7 skutecznych sposobów na kryzys wizerunkowy
oprac. : Marek Zaleski / Marketing w Praktyce
Więcej na ten temat:
Internet PR, zarządzanie kryzysowe, wizerunek firmy, wizerunek firmy w internecie, e-wizerunek, komunikacja kryzysowa