Gazoport = bezpieczeństwo gazowe?
2009-05-04 14:10
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo gazowe zwiększa ceny
Proszę mi wskazać terminale, gdzie jest jeden partner przy realizacji projektu. Przeważnie to są konsorcja tworzone choćby ze względu na ograniczenie ryzyk. W tym przypadku, z niezrozumiałych względów, założono, że to musi być podmiot państwowy, pod ścisłą kontrolą, w ogóle nie związany z komercją i w małym stopniu z ekonomią. Nie chciałbym źle wróżyć, ale projekt może mieć problemy z finansowaniem. GdF Suez jest dużą firmą, a i tak musieliśmy zrezygnować z wielu projektów - wyjaśnia prezes Pilch. Na razie prace nad gazoportem choć powoli, to jednak postępują.
Generalnie interesariuszy tego projektu jest pięciu: Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście, Urząd Morski, Gaz-System, Polskie LNG i dostawca gazu. Obecnie każdy realizuje zadania w swoim zakresie całego przedsięwzięcia. Gaz - System na przykład realizuje przyłącze, czyli gazociąg o długości 85 kilometrów. Natomiast jako właściciel Polskiego LNG uczestniczy w projekcie budowy terminalu LNG. Pozostali uczestnicy odpowiadają za część morską, a kontrakt na dostawy gazu LNG jest aktualnie negocjowany - mówi prezes Kowalski. Zakładany termin oddania terminalu do użytku jest realny, choć dochować go nie będzie jednak łatwo.
Przeczytaj także:
Polska potrzebuje nowych złóż gazu?
1 2
oprac. : Dariusz Malinowski / Nowy Przemysł
Więcej na ten temat:
PGNiG, dostawy gazu, gazoport, bezpieczeństwo gazowe, bezpieczeństwo energetyczne