42% Polaków wierzy w innowacyjność firm
2009-05-17 00:10
Przeczytaj także: Innowacyjność polskich przedsiębiorstw 2005-2007
Z przeprowadzonych badań wynika, że branżą, z którą Polacy wiążą stosunkowo największe nadzieje jest medycyna i farmacja. Odpowiadając na pytanie o sektor, z którego mógłby pochodzić polski przełomowy produkt, Polacy najczęściej (27%) wskazywali właśnie dziedziny związane z tą branżą. Nieco dalej uplasowała się informatyka i telekomunikacja uzyskując 25% wskazań.
fot. mat. prasowe
W jakich dziedzinach/branżach jest najbardziej prawdopodobne, że polskie firmy mogłyby zasłynąć dzię
„Sądzę, że nie mamy wyjścia – jeżeli chcemy zająć miejsce we współczesnym świecie odpowiadające nowym ambicjom, musimy jako społeczeństwo doprowadzić do tego całą grupę polskich firm innowacyjnych, co odniesie sukces w skali globalnej. Tak stać się musi i wierzę, że tak się stanie, chociaż będzie to proces bardzo trudny i wieloletni. A to, że możemy liczyć przede wszystkim na medycynę i farmację jest dla mnie oczywiste, bo takie są parametry światowe, zwłaszcza medycyna przez swoją z natury apolityczność, ma relatywnie mniejsze zaległości” – komentuje prof. Jan Lubiński, koordynator Polskiej Platformy Innowacyjnej Medycyny, prezes firmy Read Gene.
Bezpośrednio za medycyną i informatyką uplasowała się produkcja żywności i napojów (15%). Nieco dalej, wśród wskazań Polaków pojawiła się też chemia i technologie związane z budownictwem (11%). Cała reszta obszarów działalności polskich przedsiębiorstw uzyskała zaledwie jednocyfrowy odsetek wskazań.
Co ciekawe, w niektórych grupach społecznych pozycja pewnych branż różni się od opinii ogółu społeczeństwa. Na przykład wśród przedsiębiorców i właścicieli firm dużo wyżej od medycyny/farmacji (25% wskazań w tej grupie) znalazła się informatyka/telekomunikacja (47%).
Stosunkowo duża jest grupa zdecydowanych sceptyków. Podobnie jak w przypadku ogólnego pytania o szanse polskich firm na globalny sukces, na pytanie o branże, w których to możliwe, 10% respondentów udzieliło odpowiedzi „w żadnej”. Spory (24%) jest też odsetek osób niezdecydowanych, które nie potrafiły wskazać żadnego sektora gospodarki, w którym widziałyby odpowiedni potencjał.
Informacje o badaniu
Raport Innowacja z Polski jest następnym z serii opracowań On Board PR przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem były opinie Polaków na temat szans na globalny sukces polskich innowacyjnych przedsięwzięć. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w marcu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie 1080 dorosłych mieszkańców Polski.
Przeczytaj także:
Innowacyjne firmy mają lepsze wyniki finansowe
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl