Raport specjalny Internet 2003
2004-01-27 10:42
© fot. mat. prasowe
Przedstawiamy Państwu całoroczne podsumowanie najważniejszych wydarzeń w Sieci w 2003 roku. Fakty, opinie i komentarze przedstawicieli polskich firm internetowych zamieściliśmy w jednym raporcie. Piszemy o rosnącej populacji Internautów, rynku wyszukiwarek czy serwisach internetowych. Ciekawe wnioski zawiera także część poświęcona rynkowi reklamy internetowej, która powstała przy udziale pracowników czołowych polskich sieci reklamowych IDMnet i Adnet. Do powstania raportu przyczyniły się także firmy Gemius SA, Netsprint.pl oraz PAP i Nielsen//NetRatings.
Zapotrzebowanie na informację, rynek wyszukiwarekCiągle rosnące zapotrzebowanie na szybko i łatwo dostępną, a zarazem trafną informację wpłynęło znacząco w roku 2003 na zachowania internautów odwiedzających polskie zasoby WWW. Jak potwierdzają analizy w ubiegłym roku szczególnie ciekawe wydarzenia dotyczyły rynku wyszukiwarek. Przyjrzyjmy się zatem ich wynikom. Która z wyszukiwarek cieszyła się szczególną popularnością?
Rynek wyszukiwarek - domen w 2003 roku w polskiej sieci niezmiennie należał do trzech głównych graczy, tj.: Google.com oraz wyszukiwarek portali Onet.pl i Wirtualna Polska. Wyszukiwarka Google.com systematycznie zdobywała popularność wśród "surfujących" po naszej sieci, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach. Udział tej wyszukiwarki w zestawieniach wzrósł o 10 punktów procentowych, przekraczając 40 proc. udział w tym rynku.
Na drugim miejscu w rankingu popularności utrzymała się wyszukiwarka Onet.pl, jednakże jej wykorzystanie spadło o 5 proc. i w obecnym momencie osiąga 27 proc. w rankingach. Należąca do Wirtualnej Polski wyszukiwarka nie zyskała znacznej liczby użytkowników, jak też nie straciła wielu osób poszukujących informacji w sieci za jej pomocą – jej udział w rynku utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie (ok. 23 proc.). Dane dotyczące popularności poszczególnych wyszukiwarek pochodzą z serwisu ranking.pl, statystyki mierzone są za pomocą oprogramowania Gemius.
Nie sposób równocześnie pominąć kolejnej istotnej przemiany w WP, a mianowicie zmiany silnika wyszukiwarki portalu z zagranicznego Fast na jeden z obecnie najpopularniejszych – polski Netsprint. Silnik wykorzystywany dotychczas przez wiele mniejszych serwisów i zbierający niewysokie noty, jeżeli chodzi o jego wykorzystanie w naszej sieci, dzięki współpracy z portalem przeżywa obecnie błyskotliwy rozwój.
Wielu atrakcji przez cały rok dostarczała nam wyszukiwarka Gooru – nowość na rynku. Wyzwaniem dla konkurentów stały się nowe funkcjonalności niedostępne w pozostałych polskich wyszukiwarkach internetowych. Z Gooru można teraz np. przeszukiwać drobne ogłoszenia w polskim Internecie z poziomu jednej wyszukiwarki, sortować i indeksować pliki w formacie PDF, czy też korzystać z polskiego toolbara wyszukiwawczego. Udział tej wyszukiwarki w rankingu to tylko 0,2 proc., jednak przyszły rok może przynieść wzrost jej popularności. O "wojnie medialnej" Gooru i Netsprint pisaliśmy w artykule ""
"Zaczął się po prostu biznes"
Michał Faber z Biznesnet.pl wypowiedział bardzo wymowne słowa, dobitnie określające to z czym w Internecie mieliśmy do czynienia w 2003 roku: "Takie czasy... zaczął się po prostu biznes, a w nim nie ma czasu, jest tylko wyścig". I niestety nie są to puste słowa, w 2003 roku mogliśmy zmierzyć się z rosnącą komercjalizacją Internetu. Bardzo wiele stron wprowadziło w swoją ofertę albo płatny dostęp albo inne, oczywiście płatne usługi. O ofertach modemowego dostępu do Internetu wspominać chyba nie trzeba. Jak na razie obserwowaliśmy, niewątpliwie zainspirowany usługą Onet Konekt, prawdziwy wysyp numerów dostępowych do Internetu. Cieszą się na pewno TP SA i Energis. Miejmy nadzieję, że ten akurat rynek nie będzie się rozwijał i coraz więcej użytkowników będzie dysponowało szybszym i tańszym dostępem do sieci. Coraz mniej jest także serwisów, gdzie początkujący webmasterzy mogą znaleźć darmowe usługi, by rozwijać swoje umiejętności.
oprac. : W. Kocjan, D. Kulbaka / WebInside - Technologie WWW