Najczęściej cytowane media III 2009
2009-05-15 00:02
Najczęściej cytowane media © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najczęściej cytowane media I 2009
Po kilkumiesięcznej przerwie zwycięzcą marcowego rankingu został Dziennik, cytowany przez inne media 1572 razy. Tak dobra pozycja jest wynikiem bardzo często przywoływanych informacji dotyczących układu polityczno-biznesowego Waldemara Pawlaka oraz artykułom z zakresu polityki polskiej. W marcu zdetronizowana Rzeczpospolita (1319) zajęła drugie miejsce, a Gazeta Wyborcza (1193) utrzymała pozycję sprzed miesiąca dzięki publikacji artykułu dotyczącego byłego już senatora PO, Tomasza Misiaka.Tuż za podium znalazła się, podobnie jak w lutym, stacja TVN24, cytowana 440 razy. Zdobyła czwarte miejsce dzięki powołaniom dotyczącym polityki polskiej, działalności policji oraz sprawom związanym z życiem społecznym. W pierwszej piętnastce znalazła się jeszcze tylko jedna stacja telewizyjna, należąca także do koncernu ITI. Dziewiątą pozycję w zestawieniu zajął TVN (219), który zainteresował inne media informacjami o polityce polskiej, finansowaniu partii politycznych oraz życiu towarzyskim.
fot. mat. prasowe
Najczęściej cytowane media
Na szóstym miejscu uplasował się dziennik Polska (301 powołań). W zestawieniu znalazły się też trzy dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W marcowym rankingu znacznie zmniejszyła się przewaga Gazety Prawnej (287) nad Pulsem Biznesu (250) zajmującymi odpowiednio 7 i 8 miejsce. Do głównego zestawienia dołączył Parkiet (160), który uplasował się na 12 miejscu.
W pierwszej piętnastce są również obecne aż trzy tygodniki opinii. W marcu tygodnik Wprost (10 miejsce – 216 powołań) wyprzedził plasującego się na 13 miejscu w zestawieniu Newsweeka (150). Newsweek, który w lutym nie zakwalifikował się do głównego zestawienia, w marcu wyprzedził Politykę (14 miejsce – 118 powołań), która ze spadła w porównaniu do rankingu lutowego o 9 pozycji.
W marcu media skoncentrowały się na ujawnieniu kontrowersyjnego układu towarzysko-biznesowego wicepremiera Waldemara Pawlaka, niejasności wokół senatora Tomasza Misiaka oraz powiązań polityków ze światem biznesu i ich nepotyzmu. Dużo komentarzy pojawiło się także na temat zbliżających się wyborów do Europarlamentu oraz kryzysu gospodarczego i możliwości wejścia Polski do strefy euro. Opinia publiczna była też często informowana była o: sprawie wyboru nowego szefa NATO, pracach nad ustawą medialną, a także o problemach związanych z lustracją. W mediach pojawiły się również wątki: dymisji Leszka Borkowskiego, prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, kontrowersji wokół nowej książki o prezydencie Lechu Wałęsie oraz śledztwa w sprawie porwania i śmierci Krzysztofa Olewnika.
Informacje o badaniu
Od 1 do 31 marca na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 9698 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 9880 razy (6101 razy w prasie, 2179 w telewizji i 1600 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl