Branża FMCG: sprzedaż IV 2009
2009-05-21 14:17

Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż III 2009
Wzrost sprzedaży wynikał w główniej mierze z zakupów dokonywanych przed Wielkanocą, która w zeszłym roku wypadała w marcu, a w tym roku właśnie w kwietniu. Najsilniejszy wpływ Wielkanocy raportowany był dla alkoholi (24,8% wolumenowy wzrost sprzedaży; 48% wzrost wartościowy), majonezu (55,5% wolumenowy wzrost sprzedaży; 59,9% wzrost wartościowy) i ciast w proszku.Przyrost wartości sprzedaży był dodatkowo efektem podwyżek cen kilku kategorii produktowych kluczowych dla obrotów sklepów: papierosów (36,7% przy 13,8% wzroście wolumenu sprzedaży), wódki i piwa (po 48% przy odpowiednio 24,8% i 36,5% wzroście wolumenu sprzedaży). Zauważalny przyrost sprzedaży w kwietniu (r.r.) miał miejsce także w stosunku do takich produktów jak kawa rozpuszczalna (16,8% wartościowo, 12,2% wolumenowo), chipsy i chrupki (20,1% wartościowo i 9,3% wolumenowo) czy keczup (odpowiednio: 10,8% i 5%).
Odwrotna sytuacja występuje w przypadku sprzedaży jogurtów, gdzie wzrostowi wolumenu o 3,6% towarzyszy spadek wartości sprzedaży o 2%, co wynika z obniżek cen przeprowadzonych przez głównych producentów.
fot. mat. prasowe
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok
Raport CMR wskazuje również, że niektóre z produktów odnotowały spadek wolumenu przy wzroście wartości sprzedaży – miało to miejsce w przypadku kawy mielonej (-3,3% przy wzroście wartości sprzedaży o 5,3%), cukierków (-1,3% przy wzroście wartości sprzedaży o 4,6%) i ciastek (-1,5% przy wzroście wartości sprzedaży o 0,4%).
Należy także pamiętać o wpływie pogody na wielkość sprzedaży – tegoroczny kwiecień był cieplejszy niż w zeszłym roku, co miało wyraźne przełożenie na sprzedaż napojów bezalkoholowych (wzrost sprzedaży ilościowo o 27,7% i wartościowo o 34,1%), piwa (wzrost sprzedaży ilościowo o 36,5% i wartościowo o 48%) i lodów (wzrost sprzedaży ilościowo o 70,7% i wartościowo o 85,6%).
Informacje o badaniu
Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku to cotygodniowy monitoring wartości, wolumenu oraz liczby transakcji zakupowych dokonywanych przez Polaków w sklepach handlu tradycyjnego. Powstaje on w oparciu o dane skaningowe kodów kreskowych przy kasach sklepowych z ogólnopolskiej próby kilkuset tradycyjnych sklepów spożywczych. Wszystkie transakcje są na bieżąco odnotowywane w sklepach wyposażonych w kasy fiskalne i terminale CMR oraz transmitowane on-line na serwery Centrum Monitorowania Rynku.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl