Budowa autostrad w Polsce a kryzys finansowy
2009-05-27 12:13
Przeczytaj także: Przygotowania do Euro 2012 warte 95 mld zł
Maja Koźmińska Pricewaterhouse - Coopers
W przypadku realizacji projektów PPP, warto pamiętać, że obecna sytuacja na rynkach finansowych będzie wymuszała takie formy wynagradzania partnera prywatnego, w których ryzyko przychodów będzie ograniczone lub w całości weźmie je na siebie strona publiczna. Banki nie będą chętne do finansowania projektów, w których przychody (a zatem zabezpieczenie spłaty kredytów) będą pochodziły wyłącznie z opłat od kierowców. Będą wymagały także dodatkowych zabezpieczeń, w tym gwarancji bankowych lub gwarancji Skarbu Państwa.
Artur Majczak Tebodin SAPProjekt
System Projektuj i Buduj wydaje się być skuteczniejszy dla prowadzenia inwestycji autostradowych. Przykładem może być warszawski odcinek A2. Toczące się postępowanie o udzielenie zamówienia w systemie PPP zakładało wybudowanie do roku 2012 odcinka długości ok. 90 km. W wyniku przedłużających się negocjacji zaistniało ryzyko, że koncesjonariusz nie zdąży z realizacją na czas. Unieważniono przetarg i ten sam odcinek będzie realizowany w systemie Projektu i Buduj. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót to październik 2009 r., natomiast czas zakończenia budowy pozostał nie zmieniony (2012 r.). Z tego przykładu można wysnuć prostą zależność - zmiana sposobu realizacji inwestycji pozwoliła nadrobić stracony rok.
oprac. : Jarosław Maślanek / Nowy Przemysł