Wskaźnik optymizmu V 2009
2009-05-28 00:10
© fot. mat. prasowe
W maju drugi miesiąc z kolei nastroje konsumentów wyraźnie poprawiły się w stosunku do sytuacji z poprzedniego miesiąca. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wzrósł aż o 10 pkt. do 83,3 pkt.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu IV 2009
W ostatnim miesiącu najbardziej poprawiły się oceny klimatu gospodarczego, składowej WOK zawierającej ocenę bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i jej oczekiwane zmiany. Tak rozumiany wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 13 pkt. do 66,8 pkt. Szczególnie poprawiają się oczekiwania dotyczące możliwych kierunków rozwoju sytuacji gospodarczej. Polacy również nieco mniej obawiają się o sytuację na rynku pracy. Warto dodać, że klimat gospodarczy był tą składową WOK, która w pierwszych miesiącach roku najbardziej zaważyła na spadku nastrojów Polaków. Obecnie, gdy Ipsos pyta o ocenę sytuacji gospodarczej Polski, pesymiści tylko w niewielkim stopniu przeważają nad optymistami.Oceny skłonności do zakupów wzrosły o 8 pkt. do 94,3 pkt. Zatem po słabych trzech miesiącach od lutego do kwietnia b.r., w maju na nowo częściej oceniamy obecny czas jako dobry na zakupy dóbr trwałego użytku. Gdy zapytano o ocenę własnej przyszłej sytuacji materialnej, odsetek optymistów i pesymistów był już zbliżony.
Podobnie jak w poprzednim miesiącu, obawy o wzrost cen utrzymują się na niskim poziomie. Obecnie częściej oczekuje się spadku inflacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy (23% Polaków), niż jej wzrostu (15%).
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 7 a 14 maja 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl