Etykieta w biznesie
2009-05-29 13:09
© fot. mat. prasowe
Czy stare zasady etykiety nadal są aktualne, czy uległy zmianom? Czy istnieją jakieś wzorce właściwych zachowań w sytuacjach biznesowych i towarzyskich, które się sprawdziły i przetrwały w czasie?
Przeczytaj także: Etykieta biznesu a relacje z klientami
Zmieniająca się sytuacja w świecie biznesu – na przykład globalizacja gospodarki, coraz bardziej zróżnicowana siła robocza oraz rewolucja elektroniczna – może być przerażająca, bez względu na to, jak długo funkcjonujesz w tym otoczeniu. Etykieta biznesu to coś więcej niż wiedza na temat poslugiwania się odpowiednimi sztućcami. Znajomość i stosowanie zasad etykiety ma decydujący wpływ na twój sukces zawodowy. Nie pomogą ci wrodzone zdolności i inteligencja, jeśli nie umiesz odpowiednio się zachować. Oceniać cię będą, być może niesprawiedliwie, po twoich manierach lub ich braku.Obecnie znajomość zasad etykiety nadal ma duże znaczenie - ale jeszcze ważniejsza jest umiejętność właściwego zachowania się w różnych sytuacjach biznesowych i towarzyskich. Współcześnie maniery, które nie tylko łatwo opanować i posługiwać się nimi, ukazują daną osobę jako inteligentną, pewną siebie i jednocześnie liczącą się z innymi. Zrozumienie i stosowanie podstaw etykiety świadczy o tym, że zależy ci na byciu traktowanym poważnie, jak profesjonalny członek społeczności biznesowej.
Według eksperta od etykiety, Letycji Baldrige, „Wszyscy, wchodząc w świat biznesu, czują się trochę niepewnie. Nawet wytrawni menedżerowie, którzy przez długie lata dawali sobie świetnie radę w pracy, przyznają, że nie czuli się komfortowo, gdy musieli działać na nowym, obcym terytorium, odnaleźć się w nowej dla nich sytuacji i mieć do czynienia z nieznanymi osobami, o których nie wiedzieli nic poza krótką historią zawodową i opiniami powtarzanymi z drugiej ręki”. A zatem to, co mówimy i jak się zachowujemy w stosunku do innych, to ważne elementy biznesu.
"Uprzejmość" to słowo, które w skrócie pokazuje, czym jest etykieta we współczesnym świecie. Słowo to może wydawać się staroświeckie, ale w rzeczywistości teraz ma większe znaczenie niż kiedykolwiek w przeszłości. Włoscy pisarze wprowadzili pojęcie uprzejmości, krytykując plotkowanie, przechwalanie się, popychanie i wymachiwanie rękami podczas rozmowy. Od tamtej pory uprzejmość została zdefiniowana jako posiadanie dobrych manier oraz okazywanie szacunku innym i często określa się ją jako grzeczność. Uświadomienie sobie znaczenia uprzejmości wew wszystkich działaniach stanowi pierwszy krok w tworzeniu i podtrzymywaniu pozytywnych relacji w pracy i życiu prywatnym.
- Możesz zapoznać się z zasadami etykiety, rozumieć, na czym polegają, a nawet nauczyć się na pamięć, jak należy zachowywać się w konkretnych sytuacjach, ale jeśli nie będziesz traktował innych w taki sposób, w jaki sam chciałbyś być traktowany - w pracy, w domu, podczas zabawy - to uprzejmość nie będzie mogła rozkwitać.
- Uprzejmość stwarza warunki sprzyjające efektywnemu działaniu i identyfikowaniu się z grupą. W przedsiębiorstwach i innych organizacjach przejawia się w okazywaniu szacunku i dobrych manierach i jest równie ważna, jak wysoka jakość produktów, utrzymywanie dobrych relacji z klientami czy osiąganie zysku. Uprzejmość i okazywanie szacunku innym uznawane są na całym świecie za cechy charakteryzujące prawdziwego profesjonalistę.
Przeczytaj także:
Biznesmen z klasą - po czym poznać dżentelmena?
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
maniery w biznesie, zasady w biznesie, etyka w biznesie, etykieta menedżera, savoir-vivre w biznesie