eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInterneteYouGuide: cyfrowe prawa konsumentów UE

eYouGuide: cyfrowe prawa konsumentów UE

2009-05-29 11:05

Na początku maja 2009 r. Komisja Europejska uruchomiła nowy przewodnik internetowy eYouGuide, który zawiera praktyczne rady dotyczące tzw. "cyfrowych praw", jakie gwarantuje europejskim konsumentom unijne prawo. Zdaniem KE dostęp do informacji o prawach konsumentów z pewnością przyczyni się do zwiększenia zaufania i pełnego uwolnienia gospodarczego potencjału jednolitego europejskiego rynku internetowego, którego dochody wynoszą 106 mld EUR.

Przeczytaj także: KE: jednolite prawa konsumentów w UE?

Według badań Eurobarometru 48,5% gospodarstw domowych w UE ma zainstalowane szerokopasmowe łącze internetowe, jednak brak zaufania do sieci powstrzymuje wielu konsumentów przed dokonywaniem transakcji online. Tylko 12% europejskich internautów uznaje transakcje w sieci za bezpieczne, 39% ma duże wątpliwości co do ich bezpieczeństwa, a 42% nie zdecydowałoby się na transakcję online. Aż 65% użytkowników Internetu w UE nie wie, gdzie można znaleźć informacje i porady dotyczące zakupów transgranicznych w UE. Dla jednej trzeciej konsumentów cena lub jakość mogłaby być zachętą do dokonania zakupów w sieci w inny państwie, ale tylko 7% faktycznie decyduje się takie transakcje.

„Jeśli chcemy, aby konsumenci swobodnie dokonywali zakupów i korzystali z możliwości oferowanych przez komunikację cyfrową, musimy dać im pewność w zakresie ochrony ich praw. Oznacza to ustanowienie i wprowadzenie w życie jasno określonych praw konsumenta, spełniających wysokie standardy obowiązujące na tradycyjnym rynku”, powiedziała Meglena Kuneva, komisarz UE ds. ochrony konsumentów podczas oficjalnej prezentacji eYouGuide.

Do stworzenia przewodnika wezwał Parlament Europejski w 2007 r. Na stronie eYouGuide można znaleźć informacje na temat praw konsumentów w stosunku do dostawców usług połączeń szerokopasmowych, zakupów internetowych, pobierania muzyki z sieci, ochrony danych osobowych w Internecie oraz na portalach społecznościowych. Korzystając z Internetu europejski konsument ma prawo do:
  • uzyskania przed dokonaniem zakupu jasnych informacji o cenach i warunkach sprzedaży;
  • decydowania o tym, czy i w jaki sposób będą przetwarzane jego dane osobowe;
  • wysyłki zakupów w ciągu 30 dni od ich dokonania;
  • możliwości wycofania się z umowy w ciągu 7 dni roboczych od zakupu, jeśli konsument zmieni zdanie;
  • przynajmniej 2-letniej gwarancji na zakupione produkty;
  • ochrony przed nieuczciwymi sprzedawcami, nieuczciwymi klauzulami w umowach oraz nieuczciwymi praktykami handlowymi.
Wszystkie te prawa obowiązują na stronach internetowych z oznaczeniem „.eu”. W odróżnieniu do stron „.com” lub „.net”, strony z adresem zakończonym na „.eu”, muszą być zarejestrowane przez osobę lub spółkę z siedzibą w jednym z 27 państw członkowskich UE i podlegają przepisom prawa europejskiego.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: