Producenci napojów a kryzys
2009-05-29 13:10
Przeczytaj także: Rozwija się rynek napojów prozdrowotnych
Najbardziej znaczący rynek wśród przez nas analizowanych (nie biorąc pod uwagę rynku piwa) to soki, nektary i napoje. Konsumpcja soków, nektarów i napojów niegazowanych w naszym kraju przekroczyła średnią europejską, ale nie osiągnęliśmy jeszcze bariery wzrostu, co potwierdza ubiegłoroczna wysoka dynamika rynku. W minionym roku cały segment (soki, nektary, napoje) wzrósł o ok. 13 proc., osiągając wartość ok. 3,5 mld zł. Największy przyrost (jeśli chodzi o wartość rynku) odnotowały napoje (wzrost o 25 proc.) i soki (wzrost o 13 proc.). Wzrosła też sprzedaż produktów na bazie marchwi (wzrost o 12 proc.) oraz multiwitamin (wzrost o 9 proc.).Ilościowo największy przyrost odnotowały napoje i multiwitaminy, soki uplasowały się na trzecim miejscu. Jeśli uwzględnimy tegoroczną sprzedaż i popatrzymy 12 miesięcy wstecz, poczynając od marca br., to widzimy mniejsze przyrosty większości kategorii, za wyjątkiem soków (wartościowo dynamika taka sama jak w całym 2008 r., wzrost o 13 proc.). Jedyną kategorią na rynku, która w ciągu minionych miesięcy odnotowała spadek sprzedaży (zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym), są nektary, co wynika w znacznej mierze ze zwiększenia przez producentów asortymentu soków (np. marki: Fortuna oraz Pysio, należące do Agros Nova, przeszły całkowicie na 100-proc. soki, eliminując ze swego portfolio nektary).
Dynamika wolumenowa jest niższa, co wskazuje, że w bieżącym roku nie można się spodziewać dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, tak jak w roku 2008, jednak mimo kryzysu, liczymy na utrzymanie wzrostowego trendu na rynku. Dobrze będą sobie radzić marki z segmentu ekonomicznego, takie jak GARDEN, oraz marki oferujące produkty wysokiej jakości, np. marka Fortuna, która jesienią ubiegłego roku przeszła gruntowną zmianę wizerunku i oferty. Wszystko wskazuje na to, że utrzymają się bardzo silne w ubiegłym roku trendy prozdrowotne - mówi Joanna Bancerowska, rzecznik prasowy Agros Nova.
W ubiegłym roku bardzo aktywnie do rywalizacji o względy konsumentów obok trójki liderów, wśród których jest Agros Nova, włączyły się globalne koncerny (Coca-Cola i PepsiCo). O skali rywalizacji świadczy chociażby poziom inwestycji mediowych producentów SNN, które przekroczyły 100 mln zł i zaowocowały wzrostem sprzedaży. Mimo nasycenia rynku i bardzo szerokiej oferty, jest wciąż wielu konsumentów, których można przekonywać do częstszego picia soków, nektarów i napojów, np. zamiast produktów gazowanych czy wód. Argumenty wzmacniające zdrowe pozycjonowanie danej kategorii mają w tej kwestii ogromne znaczenie i mogą być czynnikiem decydującym o wyborze konsumenta. Doświadczenia z innych krajów (np. USA) pokazują, że dokonują się przepływy konsumentów między kategoriami i warto o nich zabiegać - mówi Joanna Bancerowska.
W ocenie Joanny Bancerowskiej, najbardziej znaczącym wydarzeniem na rynku w ubiegłym roku był wzrost kategorii soków - rynek zyskał na wartości po raz pierwszy od kilku lat. Urósł aż o 13 proc. (gdy tymczasem rok i dwa lata wcześniej mieliśmy do czynienia ze spadkami: o 3 proc. i o 2 proc.). Według Iwony Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, polski rynek w coraz większym stopniu staje się rynkiem marki. Zwiększa się świadomość prozdrowotna społeczeństwa. Ponad połowa Polaków zwraca uwagę na właściwe odżywianie się i starannie dobiera składniki diety. Duże znaczenie ma również fakt, że Polacy stają się społeczeństwem zamożniejszym. Wynika z tego, że w najbliższych latach bardzo dynamicznie będzie się rozwijał segment premium, w tym kategoria soków, nektarów i napojów - mówi Iwona Jacaszek. W związku z powyższym Coca-Cola HBC Polska w 2008 roku wprowadziła na rynek nowe produkty Cappy, które wpisują się w aktualne trendy rynkowe i w ciągu 8 miesięcy czterokrotnie zwiększyła swój udział w tej kategorii napojów, powtarzając sukces, jaki osiągnęła np. w segmencie wód butelkowanych - dodaje Iwona Jacaszek.
oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy